Ezermester Fórum

Kerti munkák, virágok, növények, öntözés, kútfúrás, kertépítés, medence
27 hozzászólás Oldal: 2 / 2
Köszönöm a választ!

Egy asztalos ismerősömnek mutattam az állapotokat, szerinte a anyag a tárolás során kapott fertőzést (bár laikus szemre kifogástalan volt az anyag), ezen már nem tudok segíteni. Próbáltam csiszolással eltávolítani de az anyag elszíneződését eddig még nem tudtam megszüntetni, úgy tűnik nem felületi gombásodásról van szó. A legjobban a foltosodás/elszíneződés zavar. Ha ezzel bármit lehetne kezdeni...nincs tapasztalatom (tudom: látszik) a kültéri anyagok viselkedéséről, fakulthat az elszineződés idővel? Az évenkénti olajozás során?
Üdv!
Erre nem gondoltam, de akkor jó mély fertőzés lehetett. És akkor sajnos nagy eséllyel tovább is fog terjedni. Remélem Jmedvegy kolléga ad majd hasznos tanácsokat, ebben Ő a szakértő.
Üdv!

Ezt kékségnek nevezett gombafertőzéssel állsz szemben. Mivel a gomba voltaképpen a gombaszálak végén megjelenő egyfajta "megtestesülés", gondolva a pl rétek boszorkányköreire, itt sok teendő már sajnos nincs. Akár gyalulással centiket is le lehet venni, de a gombafertőzés nyomait sajnos már nem akkor sem tüntethető el, legfeljebb némiképp csökkenthető.
A gond az lehetett, hogy vélhetően nem teljesen száraz volt az anyag, vagy valamiképpen előzetesen vizet kapott, amelyet a Lazurán egyszerűen bezárt a fába, mivel az alapozók célja a felület előkészítés mellett egyfajta pórustömítés is. A gombaölőket általában úgy kezeljük, mint a varázsvesszőt, pedig egyáltalán nem csodaszerek, elsősorban a későbbi gombafertőzés megakadályozását biztosítják, és bizonyos időközönként annak felújítása is javalt. Így a felültre felvitt gombaölő sem tud a mélyben kialakult gombákkal megbirkózni.
A kékesség hagyományos ecetes gyalugéppel gyógyítható, bár vannak termékek, melyek a lombos vagy fenyőfák színe megváltoztatható, ld kifakítható, de egy kezelt felületre már ezek sem alkalmazhatók. Úgy gondolom, hogy meg kell barátkozni a gondolattal, hogy ilyen marad. Jobb tanács nem jut eszembe.
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Köszönöm a tanácsokat!

Némi "kutatómunka" után azt a tippet kaptam, hogy a hypo segíthet a problémán. Kipróbáltam és valóban! A teljes felületet végigsikáltam közönséges háztartási hypoval ami elég szépen kifakította a foltokat! Száradás után újraolajoztam a felületet a végerdemény ismét nagyon szép lett. Kiváncsi vagyok hogyan alakul a felület ahogy telnek a hónapok, mindenesetre most majdnem visszaállt a régi állapot. Kép csatolva. Ezzel a felülettel már elégedett vagyok :)

Visszatérve a probléma gyökeréhez: én okoztam a kékesedést a faanyagon azzal, hogy szállítás után pár nappal már elkezdtem a gombaölős kezelést majd annak száradása után az olajozást? Több időt kellett volna hagynom a műveletek előtt?

Üdv
Jani

Csatolmányok

Ügyes vagy, szép lett!! :)
Üdvözlök mindenkit!

Egy kis segítséget szeretnék kérni fa terasz építéséhez. Egy olyan teraszt szeretnék építeni amelynek teteje is van és a tetőt tartó oszlopok tartanák a járófelületet is. Ezen a teraszon keresztül történne a bejárás a házba, így naponta igénybe lenne véve. Úgy gondoltam, hogy a házfalához lenne csavarozva/ dübelezve egy 4m hosszú szelemen és az azt tartó oszlopok, viszont a külső falak vegyesen vályogból és hagyományos téglából épültek. Ezért nem tudom, hogy kibírnák e ezt a terhelést.( A ház kb 50 éves. ) A tetőt poliészter hullámlemez vagy polikarbonát lemez fedné.
Paraméteri:
Alap területe 220*350 cm. A tető túllógna 25-30 cm-el.
5 db 10x10 tartó gerenda, melyek 80 cm-re leásott 30*30 as betontuskón ülnének, előre bebetonozott tartó kengyelben. Beton lépcső van a bejárat előtt annak az egyik lépcsőfokán lenne egy tartó láb.
Tető: A szelemenek 10*15 gerendák. 4m hosszúak. Ezek lenne 7 db 5*10 palló, majd cserépléc.
Járófelület: A szelemmennel párhuzamosan 2-2 darab 5*10 palló összesen 6 db majd erre fektetnék merőlegesen 10 darab 5*10 pallót. Majd erre menne maga a járófelület, amit 12*2,5 deszkákból képzeltem el.
Csatolok egy vázlatot is, sajnos a méreteket nem tudtam ráírni.
Azt szeretném kérdezni, hogy az elképzelésem, megvalósítható-e a megadott anyagok és paraméterek felhasználásával. Illetve szívesen fogadok bármilyen tanácsot a megvalósítással kapcsolatban.
Előre is köszönöm.

Üdvözlettel
Alex

terasz.png
terasz.png (337 KiB) Megtekintve 204 alkalommal.


terasz2.png
Másik szögből.
terasz2.png (235.07 KiB) Megtekintve 208 alkalommal.
Üdv!

Jó elgondolás, bár a 10*15 szelement kicsit átgondolnám. A tető össz nem lesz több, mint 10m2, inkább kevesebb, spec Bramacból lenn fél tonna. Bőven elég megítélésem szerint 10*10 anyagból, vagy kisebből, és ott vannak még a karok is. A tető súlya, ha marad a polikarbonát, elhanyagolható.
A falhoz kötés, az valóban nem mindegy. A vályog alapvetően nehezen viseli a csavaros, dűbeles bekötést, jobb a szarufa, vagy más elem besüllyesztése a falba, ha megoldható. Ha az adott rész végig tégla, az alapoktól kezdődően, akkor gond nélkül mehet a csavar.
Nem rossz a terv, várunk egy megvalósításról szóló, akár képes beszámolót is :).

További szép napot!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Köszönöm a tanácsokat és a tippeket!

Szerintem akkor maradok 10*10 vagy 7*10 szelemennél. Sajnos a falba süllyesztésről nem találtam semmi hasznosat az interneten. Ezt úgy kellene elképzelnem, hogy mélyedéseket vések a falba (7 db-ot), ameikben a léceket tartó pallók ülnének? A falak úgy építették, hogy 2 sor vályog majd 2 sor tégla. Sajnos nem tudom, hogy az a rész ahol a bejárat van miből épült. Akkor lehet ,meg kell bontani a vakolatot, hogy megnézzem. Viszont arra is gondoltam, hogyha végkép nem lehet így rögzíteni a a pallókat, szelement, akkor a ház tető gerendáinak a végéhez is lehetne rögzíteni a pallókat? Annyi kérdésem lenne még, hogy a fal mellett lévő gerendákat tartó cölöpök öntése előtt tegyek valami szigetelő anyagot, szig papírt, hogy ne érintkezzen közvetlenül a lábazattal? Vagy nem fog gondot okozni a vízvezetés vagy egyéb szempontból? Csatolok pár képet, hogy egyenlőre a munka megkezdése előtt, hogyan néz ki a terep.

Köszönöm a segítséget!
Üdv,
Alex

Csatolmányok

Üdv!

Ezzel a besüllyesztéssel kapcsolatban. Igazából arra kell gondolni, hogy a vályogfalba igazán csavarhoz, szöghöz hasonló rögzítésnél, a normál tipli, vagy bármi ahhoz hasonló képes kikoptatni környezetét, kimozgósodik, ezért inkább vmilyen fakockát, vagy kúp alakú rudat vertek a falba, s ahhoz rögzítettek. Ha előtető, vagy folyosó került a ház elé, akkor jobbára a szarufák végeihez kötöttek, de ha szín készült, a szarufákat bevésték a falba, és a másik oldal is általában rakott falként állt össze. Ezért gondoltam hogy a falhoz rögzítésnél jobb megoldásként kínálkozna a stabilitás növelésére, ha a oszlopok besüllyesztése. egy vendégoldallal kiegészítve.
A gerendákhoz való rögzítés is megfelelő megoldás, így a fal melletti oszlopok el is hagyhatók.
A cölöpök mérete alapján kárt nem tud csinálni a ház lábazatában, így plussz szigetelésre sincs szükség.

További jó munkát!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Köszönöm a segítséget! Meglátom, hogy hogyan tudom megoldani a rögzítést. Ahogy haladok majd a munkával készítek képeket és majd töltök fel párat, de a végeredményről mindenképp!

További szép napot!
Üdv!

Várni fogjuk :)
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Üdv!
Ha ennyire kétséges a falhoz rögzítés, akkor úgy építeném meg, hogy teljesen öntartó legyen a szerkezet, a falhoz csak annyira kötném, hogy ne tudjon mozogni. A mostani tető tartóinak a rögzítési pontjai lehetnek az új szerkezet rögzítési pontjai, de terhet igazán nem viselnének csak a szerkezet mozgását gátolnák meg. Az is elég lehet egy viharos szélben. :)
27 hozzászólás Oldal: 2 / 2

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 4 vendég