Ezermester Fórum

Építés, építkezés, lakásfelújítás, belső munkák, fürdőszoba, konyha, WC.
63 hozzászólás Oldal: 3 / 5
Kedves Plaszlo!

15x20-as fa födém gerendára merőlegesen raktunk 2 cm-es fózolt fenyő hajópadlót erre került 2 x 1cm-es polyfoam hangszigetelő anyag és erre tettünk 2 cm-es nútolt vörösfenyő hajópadlót amit néhány helyen rögzítettünk 40x60-as csavarral a födém gerendához.
Az egész területe 20 nm.
A problámám az , hogy nyikorog de nem mindenhol.
Hogyan szünetehető meg a nyikorgás?
Mit rontottunk el?

Segítséged előre is köszönöm
Üdv:
polanzs
Üdv Polanzs!
Milyen messze vannak a gerendák egymástól? Az alsó és a felső hajópadló hogyan lett fektetve? Egymásra merőlegesen, vagy ugyanúgy?
Csak a biztonság kedvéért, az alsó hajópadló is nútolt, nemcsak fózolt?
Kedves Plaszlo!
A gerendák 80 cm-re vannak egymástól és az alsó hajópadló is nútolt.
A fenyő hajópadló ami alul van merőleges a gerendára és a felső vörösfenyő ugyanúgy megy mint az alsó tehát az is merőleges a gerendára.

Üdv
polanzs
Jobb lett volna a két réteg hajópadlót egymásra merőlegesen fektetni, úgy elvileg nagyobb az egész rendszer szilárdsága.
A hajópadlók közötti 2x1 cm-es polyfoam lépésálló?
Arra gyanakszom, nem elég erős a hajópadló és a súlyra behajlik, ezért recseg. A felső sort nem lett volna szabad lecsavarozni a gerendákhoz, így a hangszigetelését is lerontották a polyfoamnak ( a csavarok vezetik a hangot a gerendák felé), másrészt a csavar miatt is recseghet, mert a lépésekre megfeszül a két réteg, de a csavar néhol visszafogja a hajlásban.
Helyesen az alsó sort lett volna szabad csak rögzíteni a gerendákhoz, hisz az úgy is ráfekszik, a felső vörösfenyő réteget viszont nem kellett volna csavarral rögzíteni, hogy a kettő közötti hangszigetelő réteg akusztikailag elválassza egymástól, a hangot ne adja át az alsó rétegnek - úsztatott padló szerűen. A felső rétegnek önhordónak kellene lennie, akár úgy hogy a nútokat összeragasztják, mint egyes laminált parkettákat, a szélénél a hajópadló és a fal közé hangszigetelő anyaggal - akár a polifoammal - kihézagolni, hogy ne tudjon elmozdulni. Én az alsó réteget vastagabbra vettem volna, a jobb tartás miatt.

Még egy kérdés: a nyikorgó helyek valamilyen módon specifikusak - akár a gerendákhoz viszonyított helyzetük, vagy a csavaros rögzítésükhöz képest?
Sajna a megoldásotok mocorogni fog, tudom a saját tapasztalatomból is, nálam 2 cm-es hajópadlón vékony osb lap, majd laminált parketta van, recseg minden lépésre, az egészet le kéne szednem és rendesen megcsinálni. A merevségét a két rétegnek köztes 2 cm-es osb lappal lehetett volna megoldani.
Rétegrend szerint:
- hajópadló
- párazáró fólia ( bár ha mindkét tér fűtött és nincs az alsó szinten fürdőszoba, nem feltétlenül kell)
- lépésálló hangszigetelő
- osb lap
- és erre a vörösfenyő hajópadló, amit már lehetett volna az osb lapra rögzíteni.
Kedves Plaszlo!

A polyfoam lépésálló, kimondottan padló alá ajánlják lépéshang-csillapító hatása -24 dB.
A nyikorgás teljesen változó helyeken jelenik meg de leginkább a szoba közepén a szélein a fal mellett nem annyira.
Ha kiszedjük a csavarokat az megoldhatja a problémánkat?
Ha nincs rögzítve csavarokkal nem fog szétcsúszni?
Azt mondták a szélein kell hagyni 1 cm-t mert fel fog púposodni.

Üdv
Polanzs :roll: :roll:
Kedves Polanzs!
Életemet nem tenném a csavarok kiszedése után elhallgat a nyekergés, ez csak egy ötlet. A csavarok viszont vezetik a hangot, ez biztos.
Nézzétek meg, ha valamelyikőtök fent mászkál, alul mennyire látszik, vagy érződik a födém mozgása, ez is adhat támpontot. Általában minden ilyen nyikorgás a leggyengébb, vagy a leginkább használt részen jelentkezik.
A szétcsúszás megelőzhető, ha a fal közötti réseket kitöltitek a hangszigetelő anyaggal (polifoam), annyi tartást ad, hogy ne essen szét, de a rugalmassága folytán a szükséges mozgást még biztosítja, így nem púposodik fel a hajópadló.
Gondolom már nem fogjátok felszedni a kész hajópadlót, csak ha már nagyon nyikorog. A nyikorgást még okozhatja a faanyag száradása, így közöttük nagyobb lesz a rés, jobban tud mozogni.
Nagyon nyikorog? Nagyon zavaró, vagy csak kellemetlen?
Hajópadlót igazán párnafára szokták fektetni, vagy aljzat kiegyenlített betonra ragasztással. A párnafák viszont megemelik a padló magasságát, nem tudom nálatok ez mennyit számítana. A párnafás rendszer lenne az ideális, kérdés utólag ez mennyire kivitelezhető. Az OSB lapos megoldásnak az a hibája, hogy ezeket a lapokat csak egymás mellé lehet fektetni, az illesztéseknél még így is mozgolódna, előnye a kisebb rétegvastagság ahol ez számít, vagy fontos.
Tudom most jól összezavartalak, tele vagy kérdéssel és bizonytalansággal. El kell döntenetek, mennyire zavaró a nyikorgás, és megéri-e újra építeni, vagy átalakítani a padlót. Ha igen, akkor térjünk rá a konkrét megoldási lehetőségekre.
Kedves Plaszlo!

Sanos nagyon nyikorog és borzasztóan zavaró!A lépéseket nem hallani csak azt, hogy nyikorog.

Teljesen új az egész és nem mi csináltuk hanem egy építési vállalkozó.
Párnafát nem tett alá de amíg nem volt rajta a hangszigetelő és a vörösfenyő addig nem nyikorgott egyáltalán.
Ha vissza bontatom és tetetek alá párnafát az megoldja a problémát?
A párnafát hogyan rakják le, merőlegesen vagy párhuzamosan a gerendára ?
Ezután úsztatva vagy csavarozva lehet lerakni?
Üdv.
Polanzs :roll:
Mennyi ideje lett elkészítve? A fűtés beindulása után kezdett nyikorogni, vagy már előtte? Meddig volt csak az alsó réteg szabadon? Használták így is, vagy csak kipróbálták?
Amire gondolok, mint elképzelhető okok:
- kiszáradhatott a hajópadló
- a csavarok feszültséget okoznak a padló mozgásakor
- az egymás fölé párhuzamosan rakott hajópadlóknak nagyobb a mozgása a kelleténél, nincs a keresztirányú lerakás miatti jobb teherelosztás

Amit le az elején kell szögezni, a fa mindig mozgolódik a hőmérséklet és a páratartalom változásaira. Tehát önmagában is képes a recsegésre. Emlékszem gyerekkoromban éjjel a parketta recsegésére amitől frászt kaptam, mert teljesen olyan volt, mintha lépkedett volna valaki. Persze nem volt senki idegen a szobában. Ezt csak azért mondom, mert nehéz abszolút recsegésmentes fa födémet készíteni, de azért ennek nem kell idegőrlőnek lennie.
Megint kérdés: amíg csak az alsó réteg volt kész, mennyire hajlott amikor rajta lépkedtetek? Lehetett érezni?

A hajópadló párnafáit 50-80 cm közöttire szokták rakni, ez függ a hajópadló vastagságától és az elvárt merevségtől. Minél közelebb vannak egymáshoz, annál merevebb padlót lehet építeni, de egyre több faanyagot igényel. Elvileg még a határon belül van a 80 cm-es gerenda távolság, és a felfekvő felülete is jóval nagyobb a párnafánál. Idáig jó lenne, mégis valahol nyekereg.

Kérdés: a nyekergés alulról, vagy felülről hallható inkább? Ez kiindulásnak jó lenne a hibakereséshez, a két réteg közti hangszigetelő tompítja a távolabbi felület hangját, így elvileg belőhető - kifülelhető - melyik a nyekergősebb réteg.

Nézzük, hogyan lehet hagyományos módon megépíteni, de nem ez az egyetlen megoldás:
- Az alsó hajópadló réteg már adott nálatok, elvileg elég stabil és erős.
- most jönne a párazáró fólia, ami a szigetelőanyagot védené meg a párától, de mivel az alsó és a felső tér is azonos hőmérsékletű, elhagyható.
- erre jön az úsztató réteg, ami kopogásgátló és hangszigetelő hatású. Ide csak erre a célra való teherbíró szigetelőt lehet rakni, akár polifoam-ot, akár üveggyapotot. A 2 cm-es rétegvastagság általában elég szokott lenni.
- az úsztató rétegre jönnek a párnafák, 50*50 vagy 50*40 méretű, így 5 cm-t fog emelni a mostani magasságon. A párnafákat keresztbe kell fektetni a gerendákra, mint az első réteget. Érdemes 50 centis távolságot tartani a padló kisebb mozgása érdekében. A párnafákat nem szabad lerögzíteni sem a gerendákhoz sem a falhoz semmilyen módon, a felső hajópadló réteg fogja öntartóvá tenni. Esetleg magát a párnafákat is öntartóvá lehet tenni, ha a végeinél is kap egy-egy sort keresztben, amik összetartják a hosszanti párnafákat. Így önmagában is stabil, a felső réteg csak tovább növelné a szilárdságát. Érdemes a párnafák alá szélesebb pozdorjalemez csíkokat tenni a jobb teherelosztás érdekében, hisz az egész felső szint súlya ezeken a vékony léceken keresztül terheli a hangszigetelő, úsztató réteget. Igazából ide is teljes faforgácslap fedés lenne az ideális.
- a párnafák közét üveggyapot hőszigetelővel érdemes kitölteni, ez megakadályozza a padló kongó hangját és a két szintet is jobban elválasztja egymástól hő és hangtechnikailag, nem megy fel az összes meleg a felső szintre.
- a vörösfenyő hajópadlót a párnafákhoz szögelve (vagy a hajópadlóhoz kapható fém rögzítőelemekkel) kell rögzíteni. Így a hajópadló is stabilabb lesz és a párnafákkal együtt teljesen öntartó lesz, mint úszó réteg.
Figyelni kell, sem a párnafák, sem a hajópadló ne érjen a falhoz, mint már korábban írtam a fal és a padló közötti közöket a hangszigetelővel lehet kitölteni, így a helyén tartja a padlót és nem vezeti a hangot a falba és födémbe, viszont a szükséges dilatációs hézagok is - a rugalmassága révén - rendelkezésre állnak.
Ez egy egyszerűbb megoldás mint az előző. Hasonló a jelenlegihez, de kiegészítve faforgács (OSB) lappal.
Tételezzük fel, hogy az alsó hajópadló réteg elég tartást ad (bár én ide vastagabbat tettem volna 26-30 mm-est). Ha megbontatod, akkor érdemes ezt az alsó réteget még egyszer letesztelni, terhelés hatására mennyire mozog. Ha kétséges lenne, akkor érdemes még egy vékonyabb faforgácslap réteggel (10-12 mm) lefedni, a gerendákhoz rögzítve. (Érdemesnek tartanám a kettő közé vékony, a laminált padlóknál alkalmazott szivacsfóliát teríteni). Erre jön a hangszigetelő réteg, a falaknál a végeit felhajtva. A hangszigetelő réteg teljes felületére 20 mm-s ( ha alulra már került egy réteg, elég a 16 mm-es) OSB lemezt fektetni, majd azon rögzíteni a vörösfenyő hajópadlót. Az OSB lemezek kiosztásánál figyelni kell arra, hogy a lemezek illesztései a lehető legnagyobb számban a gerendák fölé kerüljenek, így sokkal stabilabb felület kapható, kisebb az esély a nyikorgásra. A felső hajópadlót így is érdemes lenne keresztben fektetni az alsóhoz képest, de felmerül a gond, hogy a már beszabott szálakat elfordítva egy rakás hulladék keletkezne. Itt kellene egy alapos próbát csinálni, az idáig felépített aljzat mennyire hajlik a terhelés alatt. Amennyiben két réteg faforgácslapos megoldás készülne el, szerintem az már elég stabil lenne, nem lesz szükség a keresztbe fektetéshez, az OSB lapok nagy felületen tudják elosztani a terhet. A felső OSB lapok elmozdulását a rá rögzített hajópadló fogja megadni, ezt sem szabad lecsavarozni a gerendákhoz és nem érhet a falhoz.
Lehet talán kissé túllihegem a dolgot, de nem szeretném, ha megint recsegne. A kivitelezés már a ti dolgotok, távolról sem szentírás a véleményem, inkább irányadónak vegyétek.

Itt van egy még két példa a megvalósításra:
http://www.isover.hu/acoustic/floors/ceilings/contentframe.html
http://www.isover.hu/acoustic/floors/impact/index.html -> fa padlók. Érdemes átolvasni, szemléltetően ábrákkal mutatja a lényeget.
http://www.proidea.hu/rockwool-hungary-188917/kozbenso-fodem-ho-es-267089/a_23_d_11_1234343851024_3.1.06.9.pdf
http://www.proidea.hu/rockwool-hungary-188917/kozbenso-fodem-ho-es-267089/a_23_d_11_1234343345050_3.1.06.2.pdf nem teljesen a ti esetetek, de iránymutatónak jó.
http://www.proidea.hu/rockwool-hungary-188917/kozbenso-fodem-ho-es-267089/a_23_d_11_1234344235435_3.1.07.2.pdf
Kedves Plaszlo!

Az alsó réteg egyáltalán nem mozog és nem nyikorog, ezt kipróbáltuk mielőtt rákerült a vörösfenyő padló.
Ha kivetetném a csavarokat akkor megszünne a nyikorgás vagy rögzítsük még több helyen?
Az igazság az, hogy ez egy hozzáépítés és ugyan tető alatt van de az ablakokat még nem rakták be tehát az időjárásnak így ki van téve.
A vörösfenyő réteg nyikorog csak, ami le is hallatszik de leginkább fennt halljuk.A furcsa az egészben az, hogy nem mindenhol nyikorog.
Van egy sarok ahol másfél négyzetméteren 1m -es padló van lecsavarozva mindkét szélén a gerendához és ott nem nyikorog.
A többi 4 méter hosszú és "helyenként" van rögzítve.Ez okozhatja a problémát?
Hálás köszönet az eddigi segítségért.
Üdv
Polanzs :D
Megmondom őszintén, nem igazán látom a nyikorgás okát. Mindkét hajópadló 20 mm-es vastagságú és azt írtad az alsó réteg teljesen stabil, nem nyikorog, nem hajlik. Erre került a két réteg polifoam, majd megint a 20 mm-es vörösfenyő hajópadló, aminek legalább annyira erősnek kell lenni, mint az alsónak, mégis nyikorog. A kettő között két különbség van - feltételezem - az alsó réteg végig le van csavarozva és fűtött, de legalább zárt térben, van, míg a felső csak néhány helyen lett lecsavarozva és ki van téve az időjárásnak. Tehát logikusan a felsőt is le kellene csavarozni úgy, mint az alsót és megszűnne a nyikorgás. Ennek ellenére nem mernék rá megesküdni, hogy így biztosan jó lesz. Lehet, csak addig tartana az eredmény, amíg meg nem változnak a jelenlegi körülmények.
Van egy aggályom: lezárjátok a felső teret, esetleg fűtés is lesz (?), a padló elkezd száradni és megint jönnek a problémák. Ha most lecsavarozzátok, a kiszáradás után feszültségek keletkezhetnek a padlóban és elképzelhető, még rosszabb lesz.
Ezek után inkább azt tanácsolnám a jelenlegi információk birtokában, egyelőre ne nyúljatok hozzá, csak ha már elkészült a felső tér is és eltelt egy kis idő legalább az "üzemszerű" körülmények között. Akkor kéne megnézni, mit lehet vele csinálni, mert most tényleg nem érdemes. A fa a kivágása és feldolgozása után is "élő" marad, érzékenyen reagál a környezetében történő változásokra.
Viszont kérnék több információt, mi lesz belőle ha kész lesz (lakószoba, tároló), mennyi ideig marad így, mik az elképzeléseitek, és miért ezt a módot választottátok. A két réteg és a két tér hangszigetelővel való elválasztása jó dolog, de az átmenő csavarokkal elrontjátok a hatást (hangvezetés). A 40x60-as csavarokat sem igazán értem, 20+10+10+20 mm kiadja az egész rendszer magasságát, még ha alulra a nútokba csavaroztatok, akkor is éppen beleér a gerendába a csavar vége. Ez is lehet probléma, vagy csak az alsó réteghez rögzítsétek, vagy hosszabb csavarokkal mélyebben a gerendába. Elképzelhető, hogy elég lenne csak a pallók közepén lerögzíteni az összeset a gerendákhoz és a két széle felé hosszában dilatálhatna, így nem tud elmozdulni, de tud mozogni.
Sziasztok!

Érdeklődnék, hogy tudtok-e nekem tanácsot adni abban, hogy hogy tudnám beépíteni a padlásomat. Fafödémes, a gerendák 15x15 de lehet, hogy 20x15 vastagságúak, még nem vizsgáltam meg és kb. 1 m-re vannak egymástól, rajta deszkázat, majd egy kb. 5-7cm-es döngölt agyagréteg.
A kérdésem az lenne, hogy milyen megoldásokkal lehetne erre járófelületet kialakítani? A tetőt valószínűleg bontom a kialakítás előtt és új cserepek mennek rá, talán új szarufák is. De ezzel a kérdéssel nincs gondom, engem inkább a járófelület megoldása érdekel. A ház alapterülete 7,4x9,2 a tetőtér ha kialakítom durván 4x9,2 lesz.

Várom az ötleteket.

Alaprajz:
Kép

Padlás:
Kép

Köszönöm előre is a válaszotokat:
Miller
Üdv!
A szoba felől látszógerendás a padlásod, vagy azt is deszka + vakolat fedi? Az agyagrétegtől meg akarsz szabadulni, vagy nem számít a magasságemelkedés?
Üdv!

Ez egy széklábas födémszerkezet kialakítás, itt a belső széklábakat általában átcsiszolás után meghagyják, stilisztikai és esztétikai okokból. Némi fíbertárcsás átcsiszolást követően szép felületet adhat a fa, és a háttében lévő háromszög akár tárolóként felhasználható. Így a hasznos alapterület is növvekedhet.
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
63 hozzászólás Oldal: 3 / 5

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 60 vendég

cron