Ezermester Fórum

Építés, építkezés, lakásfelújítás, belső munkák, fürdőszoba, konyha, WC.
63 hozzászólás Oldal: 1 / 5
Üdvözlet Mindenkinek!

Egy régi ház padlását szeretném használhatóbbá tenni. A házon cseréptető van, szigetelés és fólia nélkül, a födém fából készült, amin némi salak-föld keverék képez minimális szigetelést. A padláson nem használt kacatjaimat tárolom, ami a salak miatt rettenetesen poros lesz. Pár év múlva tervezem azt a szintet szépen beépíteni (tetőcsere, szigetelés, gipszkarton miegymás), de addig is szeretném valahogy jobban használhatóvá tenni. A teljes felújítás költsége az 1M Ft-os megüti, ezért valami olcsóbb megoldáson gondolkodom átmenetileg.
Valamilyen alátétfólia (laminált padlóhoz való, vagy tetőfólia) elhelyezése a salakra közvetlenül, hogy be poroljon. A tető gerendázatára szintén ilyen fóliát erősítenék tűzőgéppel belülről. Szerintetek ez az eljárás kivitelezhető?
Nem károsítja a meglévő faszerkezetet, biztosít megfelelő szellőzést? Egy régi ház esetében mire kell figyelni? Van esetleg valami jobb elképzelésetek, amit olyan 50 ezer Ft. körül ki lehet vitelezni házilag?

A válaszokat előre is köszönöm.
Atya
Atya,
Sajnálom, de ennyiből túl sokat nem tudsz tenni. Persze kérdés, mekkora alapterületű a padlás.
A födémre talán olcsó, zsaluzáshoz való deszkát tudsz fektetni, közöttük némi réssel, hogy a födém szellőzését ne rontsd le. Így járható és már nem porzik annyira. Lehet még vékonyabb OSB lapot is fektetni, ha alatta elég stabil a salakos föld és szépen fel tud feküdni rá. Esetleg geotextíliát is lehetne fektetni, ez megfogja a port, szellőzik is, de a rendszeres járást nem biztos, hogy elviseli. Mivel ideiglenes megoldás lesz, nem érdemes drágább anyagot felhasználni. Itt az a gond, ha fóliát fektetsz le, lezárod a födém páraszellőzését és benedvesedhet ez a salakos föld, ami nem jó. Alulról a lakótérből a pára a födémen keresztül is távozik, ha ezt lezárod, már nem tud eltávozni, a salakban megreked. A felújításnál majd a födémet alulról - a lakótér felől - úgy is le kell zárni párazáró fóliával és akkor le lehet fedni a szigetelést rendesen.
A gerendákra lehet olcsóbb tetőfóliát tűzni (itt nem kell UV állónak lennie és nem kell drága, mert a tűzés miatt már nem használható fel újra a tetőfelújításnál), mert felette a tető a cserepek között tud szellőzni, de gondoskodni kell az alatta levő tér szellőzéséről is. Ez lehet ablak, néhány nyílás a fólián, szellőzőrács, stb.
A lényeg, a tetőtér/padlás jelenlegi természetes szellőzését valamilyen formában, de továbbra is biztosítani kell :!:
Köszönöm.

Ez a geotextilia eddig nem jutott eszembe, de nagyon tetszik mind a felhasználhatósága, mind az ára tekintetében. Valószínűleg ilyet teszek 10 cm átfedésekkel az aljazra. Persze előtte egy 5 m2-es területen kipóbálom. Az egész padlás egyébként 70 m2.
Szeretném kérdezni, hogy a cserepek alatt a tetőn tudom e alkalmazni tetőfólia helyett. Félek a tetőfólia nem biztosít megfelelő szellőzést. Nem baj, ha elszakad, majd pótlom a lyukakat.

Üdv:
Atya
Atya,
A geotextília csak akkor jó a szarufák alá, ha egyetlen cél a porfogás, de félő egy idő után az is porzani fog. Azt neked kell tudni, mennyire jön át a por a cserepeken. Egy próbát ez is megérhet.
Ha a fólián a tető felső részében vágsz néhány "ablakot", akkor elvileg jónak kell lennie, ha mégsem, vágsz többet. :D
Kedves Fórumozók!
Segítséget szeretnék kérni.
Van egy 50 éves házunk, aminek a padlásterét szeretnék hálószobává varázsolni. A szigetelést profin megoldottuk, de a födém most fejtörést okoz. Mivel igazából nincs is födém, csak a gerendák mennek 4m hosszan keresztbe, erre szerettünk volna akár hajópadlót, akár svédpadlót letenni, de szembesültünk azzal a problémával, hogy a 90cm-enként lerakott gerendák közötti légtérben nincs az a padló, amelyik ne hajolna meg alattunk. Mivel a ház régi, és betonfödémet nem bírna el, így bármilyen szóba jöhető megoldásra tanács érdekelne, mert hiába szigeteltük le, nem tudunk járni rajta.
Köszönöm
Andi
Andi,
Én faházban lakom, a gerendák között több mint 1 méter a távolság és a födémem csak 2 cm-es hajópadló, majd 1 cm-s pozdorja, végül pedig keresztbe fektetve laminált padló van. Nos nem mondom, hogy nem mozog, de nem esünk le. :D Fent hálószoba és dolgozószoba van, bútorokkal, dupla ággyal és nincs gondunk vele.
Javaslom 5 cm-s nútféderes pallót (nem padlót) rakassatok a gerendákra. A nútfédert asztalossal kell megcsináltatni, így szépen egymásba kapaszkodnak a pallók, mint a lambéria, sokkal nagyobb lesz a szilárdságuk, nem lengenek járás közben. Természetesen lesz némi mozgásuk, de ezek nagyon erősek, biztosan nem fognak leszakadni és nagyon mozogni járás közben. A pallót felcsiszolva lehet lakkozni, lazúrral bevonni, de mivel ez még puhafa kategória, gyorsabban kopik mint a parketta. Hálószobákra általában nem jellemző az állandó és folyamatos járkálás, de esztétikai, higiéniai okokból lehet rá fektetni szalagparkettát, esetleg hajópadlót, de a pallóra keresztirányban rakva, így még erősebb lesz. Arra nagyon figyeljetek, hogy a pallók a beépítés előtt alaposan le legyen kezelve gombák és szú elleni favédő szerrel.
Alulról érdemes leszigetelni a födémet kőzetgyapottal és ezt gipszkartonnal, vagy lambériával fedni. A kőzetgyapot hang és hőszigetelő, nem árt a két szintet egymástól így is elválasztani, ne hallatsszon át minden a födémen keresztül, és mivel a tetőtér mindig melegebb, mint az alatta lévő tér, nyáron jól fog jönni, ha az alsó szint hűvösebb marad, télen meg nem száll föl minden meleg.
Nekem ez a gyakorlatban működik, bár csak 5 cm-es kőzetgyapot szigetelést tettem a födémre alulról, + tűzálló gipszkartont, de már ez is sokat számít.
Ez az előző két hozzászólás is hasznos volt számomra, ha majd a tetőcsere után a padlásbeépítésen gondolkodom.
Visszatérve egy kérdésem volna, hogy 2 cm furnérlemez (préselt falap) is szóbajöhet a salakos födémre? Ez is biztosít megfelelő szellőzést? (lehet hogy ilyet tudok szerezni ingyen, akkor meg teljesen minimum projektről beszélhetünk. Jó nem vagyok egy sóher de minek abba százezreket ölni, ami csak pár évig kell szolgáljon)
Sajna ezt csak az élet fogja megmondani, de a fóliánál sokkal megfelelőbb. Amennyiben nincs semmi extra páratermelő tevékenység, eszköz az alsó szinten, és nem nedvesedik a födém akkor jónak kell lennie. A fán is idővel átjut a pára, szerencsére nem zárja le hermetikusan, de jóval lassabban, mint egy hézagosan rakott deszkán.
Igazán úgy lenne tökéletes ez az ideiglenes megoldás, ha tudnál ilyen áron tetőlécet is szerezni és beléceznéd a gerendákat, majd erre mint távtartókra fektetnéd a furnérlemezeket. A léceket sem kell folyamatosan rakni, legyen néhány centi rés eltolva köztük a sorokban, így keresztben, hosszában is áramolhat a levegő. A tető széleinél körben hagyni kell 2-3 cm rést a szellőzésre, így hosszú évekig is jól működne.
Ha ez így nem megy, készíts néhány kisebb táblát is, amit könnyen fel tudsz emelni a födém több pontján, így ellenőrizheted az aljzat állapotát.
Kedves Plászló!
Köszönöm, hogy válaszoltál!
Az alapgondolatom az volt, hogy tölgy svédpadlót teszek le, de minap elmentem egy üzletbe, ahol a segítőkész eladó felépített egy 1 méter hosszú padlót, és ráállt. A közepén meghajlott alatta. Ez 20 mm vastag tölgy padló volt.
Nem akarok bútorokat, csak ágy és tv. 4 m fesztávú a gerenda, alatta semmi. Ahány ács, annyi félét mond. Kitaláltam, hogy tegyünk stafnit, de azt nem ajánlották. A legutolsó ötlet, hogy tegyek a gerendák közé gerendát. Találtam a neten 30 mm vastag fenyő hajópadlót. De a fenyőre azt mondják, hogy puha fa, ha nem akarok problémát magamnak, ne tegyem fel. Most teljes a dilemma. Egy ismerősöm osb lapot rakott fel, rá szalagparketta, de úgy nyikorog, hogy már megbánták az egészet. A pozdorja az, amiből a bútorokat gyártják, ha jól emlékszem. Ha felteszek pozdorját, aztán pallót, és utána lamináltat, árban majdnem ott vagyok, mint a svédpadlóval. A kemény padlót nem ajánlod?
Írtad, hogy nagyon meleg van nálad a tetőtérben. Nem akartam fűtést, és e miatt nem akartam a födémet nagyon szigetelni sem. Nálad van fűtés, és úgy van meleg, vagy alapból melegebb a tetőtér, mint az alsó szint?
Lehet, hogy ezek hülye kérdések, de már annyi ellentétes információt kaptam, hogy már teljes a bizonytalanság.
Köszönöm
Andi
Üdv!

Ha már faanyagismeret, néhány adalék, amolyan faanyag-ismeret alapfokon.
Alapvetően ugyan köznyelvben puhafa-keményfa elv a faanyagok szilárdságának tudható be, ezt általában a körömpróbával szokás ellenőrizni, a teljesség igénye nélkül azonban, paralel módon, akárcsak a vasnál, ami kemény, mint a gyémánt, az nem rugalmas, és ami rugalmas, az általában nem kemény. Ez az alapvető ok, hogy épületfának általában luc anyagot alkalmaznak, mivel nagy rugalmassága, és olcsósága erre nagyban alkalmassá is teszi. Az adott vastagságnál egy luc még kitart, ahol a tölgy, vagy egy kőris már roppan. Ld. előző elv.
Az OSB lap az utóbbi időben egyre inkább alkalmazott, viszont a benne lévő egymásra merőlegesen fektetett háncsrétegek csak nagy felületi szilárdságot adnak az anyagnak, viszont terhelhetőség tekintetében a lap vonalában messze alul marad egy egész szál collos lécnek. Így pusztán OSB-t teherviselőnek alkalmazni mindenképpen felelőtlenség. Még ha 15 mm vagy éppen vastagabb, mert akkor viszont már drágább, vagy éppen azonos árú, m2 tekintve, mint az azonos felületű, de vastagabb deszkaanyag. A nyikorgást mindenképpen a súly alatt különböző mértékben meghajló lapok egymáson való elcsúszása okozza, ez a cél, amit meg kell akadályozni.

A saját melléképületem padlásánál én is hasonló dilemma előtt álltam, éppen ezért én terítéknek deszkákból készítettem egy hosszirányú, szintben síkra hozott felületet, ahol a 15 cm széles deszkákat 8-10 cm távolságra egymástól fektettem le, majd ezt egy 10mm-es OSB lappal borítottam. Bár itt elvileg a mindenféle lim-lomot és egyéb szerelési anyagot tartok, behajlást a padláson járva nem tapasztaltam bár nem vagyok pille súly a magam 80 kg-jával. A kiosztásnél célszerű figyelembe venni a 250 cm-es távközt, hogy az egyes lapvégek deszkán csatlakozzanak egymáshoz. Ld a csatolt kép.
A szigetelés tekintetében mindenképpen az előbb elmondottakat célszerű megfogadni, nálam erre nincs nagy szükség, mivel igazi tárolásra berendezkedett házról van szó :D .
Viszont nem hanyagolható el a faanyag gomba és rovarvédelme, mivel lakótérről lesz szó, még ha csak hálószoba is lesz, a tűzvédelmet is célszerű figyelembe venni. Erre még a beépítés előtt célszerű gondot fordítani.

Remélem, némiképp tudtam segíteni a megfelelő és kedvező megoldás megtalálásához.
További szép napot!

Csatolmányok

Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Szia Kozmacska!
A puhafát csak olyan értelemben mondtam, hogy tartós használat esetén hamarabb kopik a felülete, hamarabb kell újrafesteni, mint egy szalagparkettát, ahol a felső rétege keményfa és kopásálló lakk. A hajópadló is egy idő után megkopik, ahol rendszeresen és sokat járnak, bár egy hálószoba esetén ez nem lehet probléma.
Azt hiszem kicsit félregondoltam a helyzetet, de lassan kezdek megvilágosodni. Először arra gondoltam, hogy szabadon állnak a gerendák, semmi sincs a két szint között, de kezdem már kapisgálni a lényeget. :D
A 3 cm-es hajópadlónak már elég erősnek kell lennie, ha csak egy hálószobát akartok. Persze egy kis mozgás így is lesz járkáláskor, de már elviselhető. Erre viszont keresztirányban lehet szalagparkettát fektetni, ami szép és könnyen takarítható. A két réteg már elég erős lesz, kicsi de nem zavaró padlómozgással. Sajna a rácshálós beton födém merevségét nehéz elérni fával, mivel ez sokkal rugalmasabb anyag. Azt viszont tudnod kell, minél vastagabb és tömörebb faanyagot használtok, annál merevebb lesz, esetleg még több egymásnak keresztbe fektetett réteggel lehet megoldani. A teherhordó faszerkezetet alaposan le kell védeni a beépítés előtt gombák, farontó bogarak ellen.
A padlástér általában mindig melegebb, mint egy normál falazott tér, mert minden meleg felfelé törekszik, másrészt (kimagasló hőszigetelést kivéve) nyáron a nap hamarabb átmelegíti a tető szigetelését mint egy vastag téglafalat. Nekem nagyon gyenge szigetelése volt a tetőtérnek, így nyáron nagyon meleg volt, télen meg a fűtőtestek + az alsó szintről felszálló meleg felfűtötte. Tavaly javítottam a hőszigetelésén, ami még mindig a kívánt alatt van, de érezhetően komfortosabb lett nyáron is és télen is. A fűtőtestek éppen csak ki vannak nyitva, de még így is tervezem a hőfokszabályozós szelep felszerelését, így ha eléri a beállított hőfokot, lezárja a fűtőtesteket, feleslegesen kár fűteni.
Remélem sikerült irányt mutatni, ha kérdésed van még, nyugodtan írjál.
Sziasztok!

Jmedvegy a hozzászólásában 8-10cm távolságra lerakott deszkákra fektetett 10mm-es OSB lapot említ. Ez valószínüleg elég stabil, bírja a rajta aló járkálást. Ha viszont ágy kerül rá, és véletlenül pont a deszkák közötti részre kerül az ágy lába, akkor is bírni fogja a terhelést? (viszonylag nagy súly, kis felületen, esetenként dinamikus terhelés :D )

Tomiszaki
tomiszaki írta: ... Ha viszont ágy kerül rá, és véletlenül pont a deszkák közötti részre kerül az ágy lába, akkor is bírni fogja a terhelést? (viszonylag nagy súly, kis felületen, esetenként dinamikus terhelés :D ) ...

Üdv!

Puding próbája az evés! :D
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Kedves Mindenki!
Köszönöm a hozzászólásokat. A rajzot is köszönöm, így sokkal egyszerűbb elképzelni. Placi jól gondoltad. Ha felmegyek a tetőtre, lelátok az alsó szintre, le is eshetnék. nincs semmi, mint egy galéria, amit még nem padlóztak le.Nem tudom úgy leírni,hogy érthető legyen, ne haragudj. Lemértem a gerendákat, 5m fesztávú, ha minden igaz feszített nyeregtető a hivatalos neve, bár sátor formája van. Olvastam, hogy a kemény tölgy padlónak piszok erős húzó, illetve toló ereje van. Ez gond, ha közvetlenül a gerendára rakom? Úgy gondoltam, hogy ez szép a tetőn is, és szép alulról is látni.
Vagy mindenképpen négyzethálós födémet kell kialakítanom? Az ágyat merőlegesen terveztem a gerendákra, azzal szerintem nem lesz gond, ha engem egyszer már elbír állva, bírjon el fekve is a padló.
A fűtéssel is ezek szerint jól okoskodtam? A meleg felfelé száll, most is ha fűtök, nagyon meleg van a plafonnál, tehát ha veszek egy nagyobb légköbmétert kifűtő konvektor, vagy kandallót, az elég a tetőre is, mivel az alulról nyitott lesz a feljáró miatt?!
A minap a puha fenyőpadlóra kiakadt a fakereskedéses ember,hogy nehogy lerakjam, mert fel fog hullámosodni, nyáron pedig le fogok látni az alsó szintre.Mondtam köszi, ez a cél, szeretek hason fekve kukucskálni. Parkettára sosem gondoltam, feltöltöttem egy képet, valahogy ilyennek szeretném a tetőt.
Tényleg minden hasznos tanácsot nagyon köszönök!!

Csatolmányok

Még egy gondolat, estleg hasznos tanács!
A bogárszakértő szerint, nem elég permezetni a gerendát, KENNI KELL, ÚGY HATÁSOSABB!!!
Ti milyen eljárást alkalmaztatok, és milyen szerekkel kentétek a fákat? Nálam egyszer lepermetezték, de fogalmam sincs,hogy mivel.
Köszönöm
Andi
63 hozzászólás Oldal: 1 / 5

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 69 vendég