Ezermester Fórum

Építés, építkezés, lakásfelújítás, belső munkák, fürdőszoba, konyha, WC.
541 hozzászólás Oldal: 34 / 37
Plaszlo írta: Üdv!


Csak falak és a plafon találkozásánál, körben keletkeznek penészcsíkok?


Válasz: Pontosan az a helyzet, hogy a penész csak ott jelentkezik, ahol nincs fűtéscső (a plafon alatt. régi gravitáció fűtés vastag csöve) bizonyos helyeken látható, hogy benyúlik a szoba közepe fele ( 10 - 15 cm -re) a repedésekben, mely hosszirány és hely megfelel a betongerenda helyének. Tehát a betongerenda és a betonkoszorú környéke.

A homlokzatszigetelést meddig vitték fel, a koszorúig, vagy a koszorú tetejéig?

Válasz: Még tovább a talpszelemek magasságáig.


A födém betongerendáinak vége betonkoszorúba vannak beleöntve?

Válasz:[/bIgen

A talpszelemenek mennyire vannak a koszorú szélétől?


Válasz:kb 20 cm -re

Kérlek válaszolj a kérdésemre: , hogy jó-e a rétegrend? Pontosan, hogy a szigetelést alulról és felülről is párazáró fóliával akarom zárni és arra megy a betonrácsos 5 cm -es beton?
Üdv!
A födémszigetelésnél a talpszelemenek és a fal széle közötti részt is szigetelni kell, mert úgy tűnik a koszorú fentről tud hűlni, ezért a hőhidas a födém és a hőhidaknál a páralecsapódás miatt kialakul a penészesedés. A homlokzati és a födémszigetelést folyamatossá kell tenni, tehát az egyik a másik folytatása legyen, ne legyen rés közöttük és a saroknál is teljes keresztmetszetében legyen hőszigetelés, ne csak csak a sarkuknál érjenek egymáshoz a szigetelőrétegek.

A rétegrend megfelelőnek mondható. A födémszigetelés alá mindenképp párazáró fólia szükséges, megfelelően átlapolva, leragasztva.
De előtte még egy kérdés, a talpszelemenek milyen vastagságúak, a szigetelésből kilógnának, vagy a tervezett szigetelés lesz magasabban?

A betonréteg alá mindenképp szükséges technikai fólia, hogy a betonból a víz ne tudjon a szigetelésbe folyni, de ezzel lezárod a szigetelés kiszellőzését. Keress olyan fóliát, ami páraáteresztő, de a vizet vissza tudja tartani és lehetőleg esztrich betonból készítsd el a járófelületet, az kevesebb vizet igényel.
Nagyon köszönöm a gyors választ!

[quote="Plaszlo"]Üdv!
A födémszigetelésnél a talpszelemenek és a fal széle közötti részt is szigetelni kell, mert úgy tűnik a koszorú fentről tud hűlni, ezért a hőhidas a födém és a hőhidaknál a páralecsapódás miatt kialakul a penészesedés. A homlokzati és a födémszigetelést folyamatossá kell tenni, tehát az egyik a másik folytatása legyen, ne legyen rés közöttük és a saroknál is teljes keresztmetszetében legyen hőszigetelés, ne csak csak a sarkuknál érjenek egymáshoz a szigetelőrétegek.
Válasz: igen én is így gondoltam!

A rétegrend megfelelőnek mondható. A födémszigetelés alá mindenképp párazáró fólia szükséges, megfelelően átlapolva, leragasztva.
De előtte még egy kérdés, a talpszelemenek milyen vastagságúak, a szigetelésből kilógnának, vagy a tervezett szigetelés lesz magasabban?

Válasz: Elképzelésem szerint pont a talpszelem (fa) felső részéig fog érni a szigetelés, mely 20 cm vastag és fölötte lesz az 5 cm betonréteg! Ez így OK?



A betonréteg alá mindenképp szükséges technikai fólia, hogy a betonból a víz ne tudjon a szigetelésbe folyni, de ezzel lezárod a szigetelés kiszellőzését. Keress olyan fóliát, ami páraáteresztő, de a vizet vissza tudja tartani és lehetőleg esztrich betonból készítsd el a járófelületet, az kevesebb vizet igényel.
Kérdés / Válasz Van olyan fólia, ami nem engedi át a vizet, de a párát igen? Milyen gyártó / típus? Tetőfóliában találtam ilyet arra gondolt?


Kérdés Ezzel a rétegrenddel, lezárom a padlást a salak tetejét. nem lesz ez probléma? Hiszen megakadályozom, hogy a pára a helységekből eltávozzon a plafonon? Mi a véleményed?

Előre is köszönöm a segítséget!
A pára csak akkor gond, ha a szerkezet hőmérséklete harmatpontra, vagy az alá süllyed. Ilyenkor kicsapódik a levegő páratartalma és ez okoz gondot. A tervezett vastagságú szigeteléssel a salakréteg hőmérséklete bőven harmatpont felett lesz, így nem jön létre kondenzáció, másrészt a szoba felé továbbra is nyitott, nem fülled be.

Igen, a tetőfóliák általában vízzáró membránosak, ami a párát átengedi, de a vizet bizonyos határig vissza tudja tartani.
Ilyen pl.: Mastermax 3 top, vagy extra tetőfólia, ami szilárd felületre is fektethető.
http://www.thermomaster.hu/Diffuzios-tetofoliak

A talpszelemen ugyan nem olyan jó hőszigetelő, de mégsem olyan hővezető, mint a beton. Amennyiben be akarunk tartani minden előírást, akkor a talpszelemeneket is hőszigetelni kellene, és a fa fölé legalább 10 cm hőszigetelést rakni. Pontosabban számolni kellene, hogy a leghidegebb napokon se tudjon a talpszelemen harmatponti hőmérséklet közelébe hűlni, és akkor be lehet vonni biztonságosan párazáró fóliával, majd hőszigetelni. Kérdés ilyen magasság még elviselhető lenne?

Nehéz olyat ajánlani, amiért épületfizikus Fransys69 kolléga helyben kivégezne, de ha nem szükséges azonnal betonozni, akkor ezt a telet kísérletileg "félkész" állapotban tesztelném, csak a páraáteresztő fóliával teríteném le a hőszigetelés és talpszelemenek tetejét, és megnézném hogyan működik. Ha a plafonon nem jelennek meg újra a penészcsíkok és a páraáteresztő fólia alatt is száraz marad végig a talpszelemen, akkor valószínűleg ebben az állapotában betonoznám le, maximum hőszigetelő betonnal, hogy kicsit szépítsünk a helyzeten. Idei télre elég hideget jósolnak, jó teszt lehetne.
Már nem aktuális...
Jó estét!

Födémet szeretnék szigetelni, és néhány részletkérdésbe kérném a segítségeteket.
A rétegrend az egyik a „klasszikusok” közül (fentről lefelé):
perlit beton 6cm, deszka 2 cm, gerenda 15 cm – közte nincs semmi, légrés van a gerendák között, deszka 2 cm, stukatúr – vakolat – tapéta (2 cm). A tető hullámpala, alatta nincs fólia. Az épületen nincs külső falszigetelés, és nem is tervezzük belátható időn belül.

Részben nem járhatóra, részben járhatóra terveztem. A járható részt rendhagyó módon nem 5*10-es párnafákból, hanem 3*5-ös tetőlécekből terveztem. A fórumot átolvasva a legtöbb kérdésemre már megkaptam a választ, viszont újabbak keletkeztek.

Azt tiszta, hogy alulra párazáró kell, rá jön a 20 centi kőzetgyapot kötésben (5 centiset vettem), majd a tetejére páraáteresztő, és végül szőrös deszkát fogok rakni 1-2 ujjnyi kihagyással.

Ezek a részletkérdések:

1. Párazáró fólia:
- Van-e valamilyen bevált márka? Kissé ijesztő, hogy néhány felhasználó leírásában – igaz rendeltetésszerűen használva, tehát a tetőlécnél - a fólia néhány év alatt szétesett.
- Van-e valamilyen ajánlott ragasztó az átfedések ragasztására?
- Amire még gondoltam használni, az a mezőgazdasági, vagy takaró fólia, ezek elég vastagok. Az előnye az lenne, hogy akár 20-30 m2-es részeket is le lehetne fedni egyben, így alig kéne ragasztani.

2. A tetőléc és az aljzat közti párazáró nem fog kilyukadni a rálépéstől? Ennek megelőzősére kartoncsíkokat raknék a födémre, ahol lesznek a lécek és a lécek alá, tehát a fólia egy karton szendvicsben lenne közrefogva: födém, karton, fólia, karton, 1. sor léc.

3. Az eddig olvasottak alapján a talpszelemenre is ki kell vezetni a párazárót. Sőt még azon túl is van egy kis vakolat, arra is. A szelemen egy kicsit magasabban van a perlitbetonhoz képest, ráadásul nem is állandó, 2-4 centi között változik (ahogy sikerült a perlitbeton). Hogy ezt + 5 centire kiszintezzem, 1-3 cm hungarocellel gondoltam kipótolni. Jó ez így? A hungarocell a párazáró alá, vagy fölé menjen? helyszin.jpg

4. Az egyéb fa tartógerendákat, merevítéseket be kell bugyolálni párazáróval? Ha igen, milyen magasan? tartogerendat_parazarozni.jpg

5. A fal és a gyapot között is párazáró legyen (tehát azon a 20 centi magasságon), esetleg még a tetejére is visszahajtva mondjuk 10 centire (itt találkozna a páraáteresztővel)?

6. Páraáteresztőnek mi a javasolt? Igazi páraáteresztő fólia, a kertészetekben kapható geotextil (keresztbe-hosszába szőttes műanyag, mint a búzás zsák) vagy hallottam már „geofilcről” is. Hasonló, mint a biliárdasztalok borítása.

7. A lécek keresztezésénél gondolom csavarral érdemes rögzíteni, de hogyan? A felső léc oldalába behajtom mondjuk 45 fokban, ami az alsó léc tetejébe is 45 fokban érkezik? lec_csavarozas.jpg

8. A gyapottáblák szélessége 61 centi. Csinálhatok 60-as közöket, hogy egy kicsit szoruljon a közökben a gyapottábla?

9. A fal/szelemen/egyéb támasztó fagerendák és a födém találkozásánál néhol hézagok vannak. Esetleg néhol nem úgy sikerült a perlitbeton. Ezeket a hézagokat kinyomhatom PÚR habbal?

10. Már nem emlékszem, de mintha azt olvastam volna, hogy a falhoz ne érjen a léc. A faltól hány centire kezdhetem lerakni a léceket? A fal és az első sor léc közé mehet a gyapot?

Egyelőre több nem jutott az eszembe. :)

Csatolmányok

A szigetelőanyag alatt lévő párazárót vajon hozzá kell ragasztani a falhoz?
Üdv!
Megpróbálok sorrendben válaszolni.

1., Elvileg szigetelés alatt amit nem ér se napfény, se UV sugárzás, mindegy milyen fóliát raksz, csak elég erős legyen - a szigetelés lerakásánál ne taposd szét - és ténylegesen párazáró legyen. A sima fóliánál nem feltétlenül teljesül, hisz nem ez a célja.
Olyan fóliát érdemes venni, ami megerősített és van saját ragasztója, ami megfelelően összerögzíti a darabokat hosszabb időn keresztül is.
2., Jó elgondolás. Lehet még a felfekvő részeknél ragasztócsíkkal is megerősíteni.
3., Vannak olyan aljzatkiegyenlítők, amik 3-4 cm-ert is ki tudnak egyenlíteni. A Hungarócell mehet a fólia alá is, legalább védi a kilyukasztástól. Viszont akkor lépésállót használj.
4., A teljes szigetelés fölé érjen a párazáró fólia.
5., Igen, visszahajtani nem kell, maximum annyira, hogy a páraáteresztővel össze lehessen ragasztani (porvédelem).
6., Olyat érdemes használni, ami páraáteresztő, de ha a tetőn átjut a csapadék, addig meg tudja tartani, amíg elpárolog a víz róla. Így kiesik a geotextíl és a geofilc is. Ha lenne a cserép alatt fólia, akkor bármelyik megfelelne.
7., Én hosszabb csavarral a találkozási pontban átmenő módon rögzíteném
8., Igen
9., Igen.
10., Szerintem az úsztatott födémszerkezetnél olvashattad. De használhatod itt is, akár Hungarocellel, Polifoam csíkkal kitámasztani a rácsszerkezetet a falhoz.
+1 A fóliát nem nagyon tudod a falhoz ragasztani, mert nincs közös nevezője, mindkettőhöz jó ragasztó. Ami a fóliát ragasztja, nem jó a porózus falszerkezethez, mert nem tapad hozzá. Esetleg Falfix-el meg lehet erősíteni és egy próbaragasztást végezni, de kérdés, sok év múlva is a helyén lesz? Léccel oda lehet szorítani ha szükséges.
Helló!

Köszönöm a válaszokat!
Akkor a tetejére nem geotextil lesz, hanem áteresztő.

Az aljzatkiegyenlítőknek még utána nézek.

Egyébként találtam olyan ragasztót, ami PE-t ragaszt szinte bármihez. "HANNO Fóliaragasztó F Dichtkleber" tubusos kinyomós ragasztó. Ezt én eredetileg arra szántam, hogy fóliát fóliához, tehát az átfedéseknél. Felhívtam a boltot, és mondták, hogy 2 fólia összeragasztására nem alkalmas, de fóliát szinte bármihez, arra igen. Végül is nem vettem meg, így nem tudom igazolni, hogy mit tud.

Igazából a falhoz ragasztáson azért rugóztam, hogy meg kell-e gátolni, hogy az esetleges pára a fal és a fólia között kimenjen? Bár nagy légcsere nem lesz azon a kevesebb mint 1 mm-en. A szigetelő meg akár oda is szoríthatja a fóliát a falhoz. Szóval csak a pára és nem a megtartás miatt gondolkodtam ebben.

Helló!
Üdv!

Szerintem ha szigetelőanyaggal résmentesen a falhoz tudod nyomni a fóliát, akkor nem kell ragasztani. A fólia és a fal között párakiáramlás akkor veszélyes, ha a falfelület le tud hűlni harmatponti hőmérsékletre vagy az alá. Akkor ott kicsapódhat a pára, ami hosszú távon nem tesz jót a falnak. A vakolaton keresztül is lesz páravándorlás a szigetelés mellett, csak jóval lassabban, mintha a résen akadálytalanul tud kiszökni.
Próbáld ki a ragasztót, vegyél egy tubussal és nézd meg mennyire tartós és erős a ragasztás.
Helló!

Szerintem le tud hűlni harmatpont alá. Azt a falat már semmi nem fűti, legfeljebb alulról kap egy kis hőt, de az kevés lesz neki. 20 fokos, 50%-os páratartalmú levegőnek kb 9-10 fok a harmatpontja, ha jól emlékszem, simán ez alatt lesz a fal -10 fokos kinti hőmérsékletnél.

1 helyen találtam ilyen ragasztót, viszont nincs raktáron, csak rendelésre, ami minimum 2 hét, ezt mondták. :) (Hogy lehet így boltot üzemelni? :roll: ) Lehet, hogy ennek ellenére megrendelem. Mindegy 2 hétig valószínűleg elszüttyögök még az egyebekkel.
Üdv!
Tökéleteset úgysem tudsz csinálni utólag, ezt már a tervezésnél bele kell kalkulálni. Viszont lehet törekedni az adott körülmények közti legjobb megoldásra. :) Valamennyi meleg azért feláramlik ebbe a falszakaszba is az alsóbb rétegekből, ez mérsékli a kicsapódási hajlamot.
A globális felmelegedés lassan a malmunkra hajtja a vizet, pár évtized és nem kell törődni a páravándorlással, inkább az árnyékolással, hűtéssel. :(
Jó lenne ebben a hónapban elkészülni, bár már novemberben is ezt mondtam. :) Közben még lehet, hogy lesz kérdésem, de a kész "művel" majd biztos jelentkezem. Úgy néz ki ezt a telet már elbuktam a vizsgázás szempontjából. Majd jövő télen kiderül mit tud.

Viszont végeztem teszteket, mikor nagy hideg volt. Kipróbáltam, hogy leterítek 5,10,15 és 20 centi vastagságban, alája raktam a csomagoló fóliát.
Hőmérsékletek:
Hullámpala (gyakorlatilag a kinti hőn volt); födém teteje felülről, a födém 5;10;15; 20 centi gyapot alatt ; és a födém alatti szoba. Tehát ez 7 hőmérsékleti adat egymás mellett, *-gal választom el, a jobb olvashatóság kedvéért, valahol intervallumot adtam meg.
Hullámpala **födém felül**5cm**10cm**15cm ** 20 cm ** szoba
(-6,7) - (-5,5) ** (-1) ** 7,5 ** 10,5 ** 10,5 ** 11,3-11,5 ** 20,2
(-15) - (-14) ** (-7) - (-6) ** 5 ** 8,8 ** 9,2 ** 10,2 ** 19,7

Érdekes: hogy már 5 centi mennyit jelent, meg hogy ehhez képest a 20 centi már "nem sokat" jelent. Viszont szerintem egy nagyon fontos tényezőt figyelembe kell venni ebben a konkrét tesztben: A gerendaközökben nálunk levegő van, ami kb 0,15 * ?1? * 6 méteres levegő csatornákat jelent. Ebben a csatornában valószínűleg cirkulált a levegő, a meleg a gyapot alatti résztől el, a hideg pedig oda igyekezett, ezért a viszonylagos gyenge eredménye a 20 centisnek.
Akkor lett volna igazi a teszt, ha fullra lefedtem volna az egészet.

És még egy fontos tapasztalat. Egy helyen a fólia nem feküdt fel a födémre és kilógott a gyapot alól. a fólia alján 1 nap múlva ott volt egy kevés fagyott pára! :) Mondjuk ezt mér 1 éve is tapasztaltam, egy csak úgy lehajított, gyűrött fóliadarab alján.
Sajnos már építkezés közben problémáról kérdeznék, több mester felhívta rá a figyelmünket utólag, de elég aggasztó a dolog:

A monolit vasbeton födém zsaluzását régi módszerrel, fadeszkákból ácsolva végezték a kőművesek épülő családi házunk első szintjén. A fa zsaluzat aljára fóliát fektettek, és valószínűleg a teherhordó fal tégláinak tetejére is, amire a födém ráöntésre került, hogy ne csöpögjön ki a beton a zsaluzat alján. Sokak szerint ez így nem jó, mert a betonnak bele kellett volna folyni a téglák réseibe felül, és így lenne erős a kötés, most viszont a fólia ezt már megakadályozta... Valóban elrontották ezzel a födém-fal kapcsolatát? Előre is köszönettel: Csamangó András, Budapest
Üdvözlöm a Fórumlakókat!

Ötletet szeretnék kérni a következőre.
Idén a házunk homlokzati hőszigetelését tervezem, ami B30 téglából készült.
A ház elején és hátulján a tetőtérben elhelyezkedik két terasz, aminek a beton padozata benyúlik az alatta lévő lakószobák fölé.
Ezt a benyúló részt is szeretném kívülről szigetelni,(kb 5cm vastagságban) csak kérdés, hogy mivel?
Erre a hőszigetelésre ugyanis kellene valami járófelület, tehát olyan hőszigetelés kellene, aminek a felülete valamelyest teherhordó és burkolható. A lényeg az lenne, hogy a hőszigetelésre ne kelljen újra egy vasalt réteget rábetonozni.
Van valakinek ötlete ezzel kapcsolatban?

Köszönöm!
541 hozzászólás Oldal: 34 / 37

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 6 vendég