Szerző:
Plaszlo » pén. jan. 28, 2011 2:37 pm
Ez a hang abból adódik, hogy a víz szűk keresztmetszeten halad át a radiátor szelepén, ezért "zajong". Hasonló az olcsó csaptelepek zajosságához. 3-as fokozatban a szelep éppen csak nyitva van, mert ennyivel is tartani tudja a beállított hőfokot. 1-es állapotban a lakás hőmérsékletét alapul véve teljesen le van zárva a szelep, míg az 5-ös állás a teljesen nyitott állapot, így ezekben a helyzetekben érthetően csöndben van.
A zajosság függhet a szelep minőségétől és az állapotától. Csaptelepeknél a halkság, zajmentesség nagyban függ a csaptelep tömegétől és a szelep méretétől. Az olcsó kínai csaptelepek könnyűek, nincs anyag bennük általában zajosak, míg a minőségi csaptelep nehéz és nagy a kartus (szelepház) átmérője. A tömeg a hang csillapítását, míg a nagyobb átmérőjű szelep a csendesebb vízáramlást segíti.
A kitérőt csak azért tettem, mert a fűtésszelepeknél is hasonló a helyzet, az olcsóbb, kevesebb anyagot tartalmazó szelepek zajosabbak. Erre még rátehet negatív irányban a vízkövesedés, további turbulenciát okozva a víz áthaladásakor a szelepen, vagy a környékén. A termofejes radiátorszelepeket is időnként meg kell mozgatni, átforgatni teljes zárás és nyitás helyzetekbe. Ilyenkor a szelep közé szorult szennyeződés, vízkő is el tud távozni, ami szintén okozhat zajt.
A másik lehetséges ok, a szivattyú pillanatnyi magas vízszállítása, ami próbálja átpréseli a vizet a szűk keresztmetszeten. A gázkazán szivattyúja úgy van méretezve, hogy a kazán maximális teljesítményéhez tartozó vízszállítást, tömegáramot biztosítani tudja. Az automata szelepek ahogy emelkedik a körötte lévő tér hőmérséklete, elkezdik csökkenteni a radiátoron átfolyó víz mennyiségét, akár nulláig is. Minden egyes vízáramlást befolyásoló szelep zárásakor, vagy zárásközeli helyzetében lecsökkentik a vízáramot, ezért növekszik a rendszerben lévő áramlási nyomás, ami egyre nagyobb erővel próbálja átpréselni a vizet a szűk nyíláson. Ha ez több, vagy akár az összes radiátornál bekövetkezik, kicsi lesz a vízáramlás, de a szivattyú továbbra is próbálja teljes erővel keringtetni a vizet, tehát minden szelep előtt nyomástorlódás lép fel, zajos a víz áthaladása.
A legtöbb modern kazán szivattyúján található fokozatkapcsoló, ami általában 3 állású és általában gyárilag a legnagyobb fokozatban van. Ezt át lehet kapcsolni eggyel kisebb fokozatba, úgy csökken a szivattyú vízszállítása, kevésbé vagy egyáltalán nem lesznek zajosak a szelepek. Arra viszont figyelni kell, hogy a csökkentett vízszállítás képes legyen a kazán hőjét időben elvezetni, ne melegedjen túl a hőcserélőben a víz. A lángmodulációs kazánok képesek a beállított vízhőfok szerint szabályozni az égő által leadott hőmennyiséget, így felforrni nem fog a víz, de előfordulhat, hogy most a kazán lesz kicsit zajosabb.
Nálam is ez volt a helyzet, az emeleti radiátorokra tavaly szereltem termofejes szabályozókat, és zárás közeli helyzetben zavaróan sípoltak a szelepek. A kazánszivattyút kisebb teljesítményre állítva ez a zaj megszűnt, de ha egy komolyabb szellőztetés után kell a kazánnak visszafűtenie a lakást (hideg a víz a visszatérő ágban), akkor teljes teljesítménnyel kezd fűteni és bizony elég hangos lesz, míg a vízhőfokszabályzó vissza nem veszi a fűtés intenzitását. A csökkentett teljesítménnyel működő szivattyú nem tud ennyi hőt idejében elszállítani, ezért ideiglenesen túlmelegszik a víz a hőcserélőben. Ez viszont a kazánnak nem tesz jót. Ha a szivattyú teljesítményének csökkentése nem hoz javulást, vagy a kazán nagyon hangosan kezd üzemelni, akkor marad a szelepek cseréje olyanra, amik nem zajosak. Típust nem akarok írni, mert én Hertz szelepeket vásároltam, ami még (tudomásom szerint) jó minőségű, mégis zajongott. Zajosságot még a szelepek kopása is okozhatja. Szaküzletben tudnak a választáshoz segítséget adni.