Ezermester Fórum

Kérdések és válaszok minden más témában, vagy amit nem tudsz besorolni
7 hozzászólás Oldal: 1 / 1
Üdv,

gipszkarton falba szeretnék beépíteni egy elektromosan húzódó/tolódó ajtót. Tervem, hogy egy motor segítségével oldom meg. Tudom, hogy van gyári megoldás, de szeretném magam megépíteni minél olcsóbban.
Van esetleg valakinek ezzel kapcsolatban tapasztalata?

Köszönettel és üdvözlettel!

Balázs
Üdv!

Közvetlen tapasztalatom nincs, de néhány kapunyitó mechanikát és elektronikát már felszereltem. Tudom, hogy ez nem ajtó, de a tapasztalatok alapján a következőket ajánlanám.
A kapuk működtetése kapcsán érdemes gondolni a következőkre:
- működtetés áramszünet esetén.
- mire érzékeljen (nyomógomb, szenzor)
- az ajtó mechanizmus szervizelésének kérdése
- végállásokban mechanikus és elektronikus reteszelés a továbbnyitás megakadályozására
- kopás során előforduló eltérések, zárás megoldása.

Az sci-fiben már működik :D , illetve a bevásárló központokban, érdemes lenne azért egy már működő sémát konkrétan megvizsgálni.

További szép napot!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Köszönöm a választ!

nyomó gombos megoldásra gondoltam. Egy játék kiépítéséhez kell, az áram élkülözhetetlen hozzá, így áramszünettel nem kell számolnom.
A motort a gipszkarton falba gondoltam beépíteni, amit gond esetén szét lehet éppen bontani, de külső szerelés is megoldható.
A zárást egy elektromos zárral szeretném megoldni.

Inkább azt nem tudom, hogy milyen motorral lehetne megvalósítani....nézegettem már az autó ablakemelő motorokat is...
Üdv!

Ami kapu nyitásnál használt, az a fogasléc, ahol egy motor tolja, húzza be a kaput, de ez általában egy kicsit terjedelmes, mivel általánosan a motor és a hajtás a kapu oldalán helyezkedik el. Itt egy példa, miként is értem.
A zárás alatt arra gondoltam, hogy mindenképpen olyan megoldást kell keresni, ahol egyfajta rugó által történik a mozgatás, így kopás esetén sem fog erőszakosan csukódni. Másrészről talán a garázskapuk nyújthatnak némi megoldási lehetőséget, itt egy láncos megoldás segít a kapu nyitásában. Itt egy lehetséges megoldás. Viszont ekkor, ha sikerül a fordulatot egy áttétel ház segítségével lecsökkenteni, és a lánc segítségével a forgóból, alternáló mozgást kivitelezni, akkor az ajtólapot egy sínes keretbe fogva megoldható a ki be csukódás, pusztán a motor forgásirányát kell a végálláskapcsolók segítségével egymáshoz képest reteszelni, így egy nyomógombbal kivitelezhető a zárás-nyitás. Gondolkodom kicsit az elektronikán, valamikor egyszer csináltam valami hasonlót, megpróbálom valahol fellelni a skiccet, nem ígérem holnapra, de nem volt valami bonyolult emlékeim szerint.
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Jo reggelt!
Köszönöm, a rajz szuper lenne!
Szép napot!
kapcs rajz.jpg
kapcs rajz.jpg (25.95 KiB) Megtekintve 2110 alkalommal.


Akkor ahogy ígértem, itt a rajz, kicsit mórickás, de a lényeg szerintem kiolvasható belőle. Viszont nagyon fontos tudni, hogy bekapcsolni, mindenképpen valamely véghelyzetében érdemes megtenni, mert ellenkező esetben előfordulhat, hogy kissé összekavarodhatnak a relék, bár amely gyorsabban működik, az reteszeli a másik működését, de hát az ördög nem alszik. :)
Néhány szóban azért összefoglalom, csak ha valami elkötés történne összeállításnál, legyen hogy kilogikázni. A felső érintkezők bontó típusú végálláskapcsoló érintkezők, a relé alattiak pedig az adott relé bontó, reteszelő típusú érintkező párjai. Az R1 jobbra, az R2 balra mozgatja a szerkezetet. A működtető nyomógomb a legalsó, a relék öntartó érintkezőivel párhuzamosan kapcsolt nyomógomb. Kiindulás, az ajtó bal szélső helyzetben van, a bal oldali végállás kapcsoló bontva, áll a rendszer. Amikor a működtető gombot benyomjuk, az R1 tud meghúzni, mivel az R2-t a baloldali végállás kapcsoló nyitott érintkezői blokkolják. Meghúzásával a saját reléérintkezői a nyomógombbal párhuzamosan kapcsolódva öntartást hoznak létre, az ajtó elindul jobbra. R1 bontó érintkezői a végálláskapcsoló zárása esetén is továbbra is blokkolják R2 működését. Jobb végső helyzetben a végálláskapcsoló bontja R1 körét, elenged, biztosítva, hogy a következő megnyomáskor R2 tudjon működni. Működtetéskor ugyanaz történik, mint az előbb, csak a másik relére vonatkoztatva.
Megépítésnél feltétlenül kell arra gondolni, hogy a mechanikai tehetetlenség miatt a motor és ajtó még tovább fog mozdulni(hat), a végálláskapcsolóknál tehát ennek megfelelő kialakítást kell megvalósítani. Másrészt célszerű a rugós, flexibilis kapcsolódás az ajtó laphoz, mert a későbbi kopás miatt is sem fog mereven csukódni, biztosít egyfajta kicsi holtjátékot.

Ha megépítésnél mindenképpen érdemes az egészet egy közös hordozóra megépíteni, és úgy működtetni. Táplálást a relé működtető feszültségének megfelelően kell megválasztani. Végül azért szeretnék egy fotót kérni róla, miként is sikerült kivitelezni. Amihez anno én készítettem, az egy szellőző zsaluzat volt, amit szintén egy gombbal akartak működtetni. Tudomásom szerint mai napig üzemel.

Ha kérdés merülne fel menetközben, itt mindig lehet bátran kérdezni.

Sok szerencsét a megépítéshez!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Köszönöm a rajzot és a leírást.

Mindenképp meg fogok próbálkozni vele, a képet pedig küldöm, amint elkészültem :)

További szép napot!
7 hozzászólás Oldal: 1 / 1

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 4 vendég