Ezermester Fórum

Járművek, gépjárművek szerelésével kapcsolatos kérdések, problémák, tanácsok.
34 hozzászólás Oldal: 1 / 3
Egy autó generátor esetében a forgórészre a szénkeféken keresztül kb hány volt feszültség esik ha akkumulátorról kapja és mennyi, ha a generátorról kapja? Ez a feszültség nagyjából állandó?
Mielőtt az állórészről kapná a forgórész az áramot a csúszógyürűn keresztül,azelőtt az akksiról kapja.Tehát mielőtt beindulna a motor.Nos az akkuból 12 volt jön rá a feszültségszabályozóra, de ebből mennyit juttat tovább a fesz szabályzó a szénkefékre?A második kérdés meg az,hogy ha már beindult a generátor, akkor ugye saját maga állitja elő a forgórésznek a gerjesztéshez szükséges áramot,ami kb 14 volt, nos ilyenkor ugye szinten a fesz szabályozón megy át az áram, de mennyi jut (hány volt) a csuszógyürüre a szénkefék által?Azért kérdem, mert én egy kiszerelt fesz szabályozóra rákötöttem a 12 voltos akksit de a szénkeféken csak 3,5 volt feszültség volt mérhető?Ezek szerint lecsökkenti a fesz szabályozó a feszültséget?vagy pedig nem jó a fesz szabályozó?Ugyanakkor megnéztem egy youtube videót, ahol az látszik, hogy a 12 volt marad, miután átmegy a fesz szabályozón,és csak akkor szakítja meg az áramot a fesz szabályozó,ha 14 és valami voltra megy fel a bejövő feszültség,itt a link
https://www.youtube.com/watch?v=uiZk65N ... MVfXFsHZ3..
Ez pár dologtól függ mert van jó pár féle-fajta generátor és szabályozó. Alap esetben ha áll a generátor akkor a teljes akku feszültséget kapja a forgó rész. És persze az sem mindegy hogy mekkora az áramerősség amit fel tud venni a gerjesztés, mert lehet terheletlenül méred a 12 voltot terhelten meg csak 3-at.
Egyszer egy traktoron még segéd koromban csak az volt a baj hogy ki volt égve a visszajelző lámpa égője. Amint tettünk bele jó égőt meggyógyult a töltése a generátornak. Az alapok megértéséhez javaslom Tömösy M. Jenő Autó villamosság könyvét, vagy más könyveket a témában.
Köszi a választ.Az én esetemben csak 3,5 volt jön a szénkefékre multiméterrel mérve,ha a fesz szabályozót a 12 voltos akku sarkaira kötöm.Ennyi elég lenne a forgórész gerjesztéséhez, vagy ez esetben a fesz szabályozó hibás?
Ja igen,és ha nem kötök rá semmilyen terhelést a szénkefékre úgyis 0,8 ampert vesz fel a szabályozó.Lehet,hogy zárlatos?Egy ilyenről van szó:
https://store.alternatorparts.com/ib247 ... ators.aspx
Üdv!

Nem kívánok beleszólni, de a feszültségszabályzó, bármilyen megoldásról is legyen szó, a generátorral együtt működik. Hogy mi jön ki belőle, az attól függ, hogy szabályzás pozitív, vagy negatív oldalú.

Alapvetően a generátor forgórész tekercselésére nem jut a akkumulátor feszültség közvetlenül. A generátorok általában két egyenirányító kapcsolással rendelkeznek, a nagyáramú kapcsolás kapcsolódik az akku pozitív kapcsához, a kis áramú pedig szabályzót látja el feszültséggel. Amikor a generátor forgásba lendül - ld. beindul a motor - a benne lévő remanens mágnesesség hatására az állórészben feszültség indukálódik, melyet az egyenirányító részint az akkumulátorra, részint a már említett külön egyenirányítón keresztül a feszültség szabályzóra juttat. Ha fordulatszám nő, akkor nő az indukált feszültség is, a szabályzó akkor lép működésbe, ha a kapocsfeszültség meghaladja a cellánkénti 2.4 V-ot, vagyis a 14.4/28.8 V feszültséget.

Ha a szabályzó pozitív, akkor a generátor forgórész egyik vége a testre kapcsolódik, míg a másik a kapcsolás kimenetére, a szabályzó a feszültség növekedésekor a forgórészre jutó áramot/feszültséget csökkenti. Negatív oldalú szabályzáskor a forgórész egyik vége közvetlenül az egyenirányító pozitív sarkához van kötve, és a szabályzó a másik pontját, szabályzó elemen keresztül köti testre, itt is a feszültség változtatásakor az előzőekben leírt folyamat zajlik le.

A szabályzó csak próbakapcsolással ellenőrizhető le korrekt módon. A szabályzót változtatható feszültségforrásra kell kötni, a szabályozó kimenetre pedig egy izzót kell bekötni. Ha az izzó másik végét pl. testre kötjük, és a feszültséget változtatjuk, és nem történik semmi, akkor valószínűsíthetően negatív szabályozással van dolgunk, az eddig testre kötött véget fel kell kötni a pozitív sarura. Ha ekkor sem történik semmi, a szabályzó feltehetően hibás. Ha lámpa kigyullad, akkor a feszültség növelésével arányosan el kell aludnia, majd az ismételt csökkenés hatására ismét ki kell gyulladnia. Ne várjunk teljes fényerőt, ez nagyban függ a generátor forgórész tekercsének adatitól. Érdemes kis teljesítményű 5-10W izzót használni, esetleg szofitát, ekkor biztosabbra vehető, hogy az izzó szál felizzik.
Mivel minden gyártó teljesen egyedi jelölést és szimbólum rendszert használ, másrészről e témakör nem is igazán szakterületem - 220V itt csak 12 V - a próbálgatást nem ajánlom. Érdemes átnézni a kocsi dokumentációját, kapcsolási vázlatát, ahol az egyes pontok bekötése, mi micsoda, kikövetkeztethető, és utána kipróbálható.

Sok sikert a teszthez!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Köszi a válaszokat.Ma sikerült egy kicsit eligazodnom.Vettem két új szabályozót és ezekkel simán kijött a 12 volt feszültség a szénkefékre,az égő is kialudt, 14 volt feletti feszültség esetén.Viszont van 4 régi, sokat használt szabályzóm(a kefék nagyon el vannak kopva),és az a közös bennük,hogy mind a 4 esetében kb 3 volt körüli feszültség jön rá a szénkefékre.Lehetséges,hogy sok használat után valami olyan történik velük,hogy ez lesz az eredmény?Valami elkopik ,meghibásodik bennük?
Üdv!

Elképzelhető, számbavéve a tervezett "elavulást". Ehhez azért tudni kellene a belső kapcsolást, de a nagyobb gond az, hogy védelmi okokból műgyantával öntik ki ezeket az elektronikákat, így gyakorlatilag JAVÍTHATATLANOK.
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Még mindig motoszkál a fejemben,hogy neme egyes esetekben a fesz szabályozókban LM78xx típusú voltage regulatort alkalmaznak,annak érdekében,hogy ne legyen 12 volt a szénkeféken, hanem csak mondjuk 3, vagy 4,mivelhogy a forgórész tekercselése is egy ilyen kis feszültségre van méretezve.Lehet,hogy ez elég a generátornak az megfelelő áram előállítására?(Minek a forgórésznek 12 voltot adni? gondolhatta egy generátor újító villamosmérnök).Vagy ez kizárt,mert mindig megkapja az akku, vagy a generátor feszültségét a forgórész?
A 78 as sorozat az nem generátor szabályzásra hanem fix feszültséget igénylő fogyasztó ellátására van kitalálva. Egy generátornál ha ezen az elven akarsz szabályozni akkor kb 0,5-1Kw teljesítményt fogsz hővé égetni egy hűtőbordán :) Javasoltam olvasd el az autó elektronikával foglalkozó könyvet és ha marad kérdésed akkor tedd fel. Egy autó generátor 1-2 ezer től 10-30 ezres fordulat közt dolgozik abból kell kiindulni. Már pedig az indukált áram és feszültség erősen függ az egységnyi idő alatt metszett erővonalak számától. A szabályozás elve az hogy annyit állítsunk elő amennyi épp kell, nem pedig az égessük el a felesleget hogy ami marad az annyi legyen amennyi épp kell.
A google mindenre nem megoldás könyvet is kell olvasni.
OK.Köszi.Nekifogtam olvasgatni.
De akkor miért van szintén hütőborda egyes feszültség szabályozókon?
gondolom azért hogy ne melegedjen túl :)
Ezt tudom, de azért kérdeztem, mert vannak amelyiken nincs, pedig ezek is 120 Ah -os generátoron vannak,és a hütőbordások is szintén 120 Ah-os on vannak.
Mert az egyik olyan hogy szinte nincs vagy minimális az elektronikának disszipációja ezért nem is melegszik vagy nincs benne elektrolit kondi a másikban pedig van. Sőt van pár watt disszipáció is ami már képes kedvezőtlen üzemelési körülmények közt veszélyes szint közelébe növelni az alkatrészek hőmérsékletét. Pl elektrolit kondenzátorok amik nem igazán tolerálják a meleget, mert kiszáradnak tönkre mennek.
de ezzel kezdtem :
Ez pár dologtól függ mert van jó pár féle-fajta generátor és szabályozó
Érdekes megfigyelés,hogy sokat használt fesz. szabályozók nem képesek már a 12 volt feszültséget továbbítani a szénkefékre.Többet megvizsgáltam.Ezért volt ez az egész probléma felvetés is.Mert ezek a sokat használtak 2,8 volttól 4 voltig képesek a feszültséget továbbítani.Viszont a generátorok állítólag müködtek,bontásból származnak.Biztosan kevesebb áramot produkáltak, mint amennyit kellett volna.És nem a szénkefékkel van baj, hanem valami a szabályzó elektronikájával történik, az a hibás szerintem.Ezek szerint lehet, hogy észre sem vesszük hogy a mi autónkban is egy idő után a generátor nem termel annyi áramot amennyi kellene, de azért müködik,mert van töltés.Mert gondolom attól még müködik, ha a forgorész csak 3 voltot kap.Mi erről a véleményetek?
34 hozzászólás Oldal: 1 / 3

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 20 vendég