Ezermester Fórum

Járművek, gépjárművek szerelésével kapcsolatos kérdések, problémák, tanácsok.
10 hozzászólás Oldal: 1 / 1
Szervusztok!
Kicserélték a jobb hátsó kereket az autómon. Már hazafelé menet észrevettem, hogy nagyobb sebességnél (80-90km/h-tól) "beráz"/"rezonál" az autó. Tehát megjelenik egy vibráció, 90-nél már nem kell érzékeny fül, a kormányon és érezni a vibrációt. A sebességgel egyértelműen arányos, 90 fölé már nem is nagyon mertem menni vele, mert a barátnőm aggódott. :D

Arra gyanakszom, hogy a centírozás rossz. Végül megállapodtam a gumissal, hogy visszaviszem. De eleinte nagyon hitetlenkedett.
Szeretném tudni, hogy a következő állításai megállják-e a helyüket:
- "A hátső kerék centírozatlansága nem rázhatja be az autót"
- "A centírozó ólomlapkák nem eshetnek le, mert oda vannak ragasztva és centrifugális erő különben is jó irányban hat"
(Amikor az első három kereket feltette, utána fél órán belül kétszer hallottam nagy csattanással valami kirepülni valamit az autóból. "Az csak valami kő lehetett". A mai nap is by-the-way ugyanilyen csattanással kirpült valami. Igaz már előtte is felfigyeltem a rezonálásra.

Bármi ötlet, tanács, vélemény? :)

Köszi
M
Üdv!

A kerékfelnik esetén elsősorban a alumíniumból készülteknél alkalmaznak ragasztást, azt is elsősorban a belső oldalon. Az acélból készülteknél alkalmaznak egy a pántra ütött klf ólom súlyokat, de az előbbinek mind az utóbbinak elvileg olyan erővel ragad vagy szorul a tárcsára, hogy elveszíthetetlen. Ha elveszne, egy ilyen hang után célszerű röviddel alkalmas helyen megállni, és körbevizsgálni az autót. Ólomsúly legkönnyebben a padkához való beállás során lehet elvileg elmozdítani, utána elvileg lerepülhet, de mivel rögzítő acéllal van szerelve, még egy 5g súly esetén is annak nyoma kellene hogy maradjon. Csak megtalálni... :)

A hátsó bagy bármely keréken fellépő kiegyensúlyozatlanság elvileg egy bizonyos sebességtartományon belül jelentkezik, az alatt illetve felette megszűnik, hiszen az egész rendszer egybizonyos önrezgési frekvenciával jellemezhető ld hagyományos centrifuga mosott ruhával . Ilyen esetben csökken a tapadás, ami egyfajta "csúszkálásban" nyilvánul meg jobban, nem olyan biztos a kocsi vezetettsége, mint előzőleg. A kerék tömegével megjelenő rázás elvileg az egész kocsiszekrényre áttevődhet, és érezteti hatását.

A kerékre rakott súly körmozgást és egy előrehaladó mozgást is végez, emiatt nem pusztán csak egy ld centrifugális erő hat rá. Emiatt elmozdulhat az adott felületen, ha azt előzőleg nem tisztították meg alaposa, és nem tarja meg helyén a ragasztás.

Az alufelnik esetén alkalmazott elemek a gyakorlatban egy azonos súlyokból álló csíkokból tevődnek össze, melyet beragasztanak a megfelelő helyre, amit a gép jelez. Szemrevételezéssel aránylag gyorsan megállapítható, hogy hiányzik-e ezekből akár egy vagy több darab.

Közbevetőleg megjegyzem, hogy a kormányon jelentkező vibrációt inkább a kerékösszetartás megváltozása, vagy kopás okozhatja jobban. Ezt mindenképpen szakszervízben célszerű bevizsgáltatni. Ha a kormányműben valamely vezetőrúd "kotyog" pl gömbcsukló kopása, vagy a kerékcsapágy lógása miatt, és a kerékcsere okán ez el is mozdult, az egyik oldali kerék önnáló életre kell(het), és szitálni kezd, ami egy ilyen vizsgálattal egyértelműen kideríthető. Manapság az autók nagyrésze fronthajtású, így ezzel nem érdemes sokat várni, mivel nagyobb probléma pl. kerékkitörés is történhet.
Összességében célszerű lenne az autót teljes egészében megemelni, megfelelően alábakolva pl. egy akna felett, megrángatva, átnézve esetleg felfedhető a hibaforrás, de elképzelhető, hogy csak a műszeres vizsgálat derít fényt az okra. Jelzem, nem akarom védeni a gumist, de elképzelhető, hogy mivel egyoldali kerékcserénél pusztán csak az az oldalt emelve, eleddig egy rejtett hiba került napvilágra.

Remélem sikerült némi fényt gyújtani a sötétségbe. :D

További szép napot!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Markov írta: Szeretném tudni, hogy a következő állításai megállják-e a helyüket:
- "A hátső kerék centírozatlansága nem rázhatja be az autót"
- "A centírozó ólomlapkák nem eshetnek le, mert oda vannak ragasztva és centrifugális erő különben is jó irányban hat"


1., Dehogynem rázhatja, miért lenne ott más a fizika?! Maximum a vezető nem veszi észre, ha nem jelentős a kiegyensúlyozatlanság. Ezen az alapon a hátsó kerekeket nem is kéne centíroztatni, hiszen nem rázhatja az autót.
Ma ismerősökkel kirándulni voltam, most csak utasként a hátsó ülésen. Gondoltam, alszom egy kicsit, eldőltem az ajtóoszlopnak. Akkor éreztem meg, hogy az egész kaszni remeg. A sofőr észre sem vette, mert nem a kormányzott keréken és nem olyan erős volt.

2., Lehet nem takarította le a felnit megfelelően a ragasztott súly alatt és tényleg leesik, vagy elmászik a helyéről menet közben. Találkoztam már ilyennel - igaz nem rögtön a kiegyensúlyozás után - és olyannal is, hogy a hagyományos súly esett le a felniről menet közben, csak a helye látszott.
Köszönöm a konstruktív kommenteket.
Gyanús, hogy az új jobb hátsó kerék lesz a ludas. Ezt lett cserélve. Előtte mind a 4 cserélve lett, de az egyik nem volt ugyanolyan (hanem rosszabb minőségű). Ezért mondta a gumis, hogy azt majd még lecseréli egy azonosra.
Na amikor ez az azonos felkerült most szombaton, akkor kezdte a vibrációt. Szerintem tuti, hogy előtte nem csinálta, mert nagyon feltűnő a jelenség. Most mentem vele lassan/óvatosan és egyértelmű, hogy nem stimmel ott valami.

Amúgy egy használt alufelni került az autóra még akkor amikor a 4 nyári gumi került fel. Kis ólomlemezeket látok rajta, de nem tudom megmondani, hogy repült-e le belőle. Szerintem igen. Méghozzá 3 ilyen csattanást számoltam meg összesen. A felni jó koszos volt, amikor felszerelték amúgy.

Mindenesetre a rezonancia/rázkódás egyértelműen nem lehet "pszichés", ahogy a csóka először magyarázta nekem... :)

M
Markov,
nem hagyd magad, te jársz az autóval, te érzed mit csinál, nem a gumis. Lehet a felnivel is gond, de ha felteszi a gépre, látszani fog az ütés.
Én is megyek megreklamálni a kerekemet, csak az a baj, hetek után éreztem az ütést, amikor sikerült 100 fölött is mennem az autóúton. Addig max. 90 országúton, ott még nem jelentkezett a rázás.
Ma reggel kint voltam a gumisnál, és fény derült a rejtélyre: az abroncs "meg volt szakadva", ahogy mondták. Szóval a centírozással nem volt baj.
Ez egy használd gumi volt, kívülről nem látszott rajta semmi, csak 80-90-nél kezdett "dörömbölni". Azzal vádoltak, hogy nem írtam le helyesen a hibát. :)
El kellett vinnem a szakit egy demonstrációs útra.
Aztán amikor visszamentünk, volt ott egy nagyon rutinos segítő, aki "kézrátétel, fogdosás után" azonnal monta, hogy ez a baj. Érezte.

Szóval most visszakerült a kopottabb gumi, ami legalább nem dörömböl.

Lehet, hogy az a tanulság, hogy nem kell használt gumit venni... :roll: Nem tudom.
Markov írta: Lehet, hogy az a tanulság, hogy nem kell használt gumit venni... :roll: Nem tudom.

Ezt így kategorikusan kijelenteni kár lenne, inkább gumistól érdemes venni, akkor vissza lehet vinni reklamálni. Sajna használt gumik vásárlásánál mindig van kockázat.
Az előző autómra vettem használt gumi+könnyűfémfelni garnitúrát egy ugyanolyan típusú autóról. Bár a gumik nagyon jók voltak, de a másik autó futómű geometriája más volt, és máshogy kopott mint nálam. A lényeg, hogy folyamatosan zakatolt a kerék, nem lehetett eltüntetni. Magasabb sebességnél már elnyomta a menetzaj, de elég idegesítő volt.
Persze, én sem jelenteném ki kategorikusan.
Eddig mindig használt gumit vettem, és semmi baj nem volt velük.
Mindenesetre a megbízható gumis fontos.

Amúgy a gumisnál volt a párja a hibás guminak, és arról is kiderült, hogy hibás. Úgyhogy ő is befürdött vele, mert így vette át őket valami beszállítótól.
Sziasztok
Én már vagy 10-15 használt gumit vettem és eddig nem volt bajom. Csak felnire szerelt fúvott gumit veszek, ha acélszakadásos akkor körbesímítva tenyérrel jól érzékelhető a dudor ahol szakadt az acélszál. De az oldalfalat érintőlegesen megnézve is sokszor látható a dudor. Ami miatt még hupogaht egy használt gumi ha elfékezik. Tehát csúszó kerékkel hosszú csíkot húznak vele. Ugyan ez egyre inkább ritka mert szinte minden autóban ott az ABS. Igyekszem első kézből ( Veszprém piac ) beszerezni. Itt "osztrák import " kapható amik egész jók időnként. Persze szerencse is kell hozzá. Sokszor a minta olyan ami miatt zajos a gumi. Ez még új gumiknál is probléma lehet. Fontos a gyártási év megállapítása (DOT szám) mert ha öreg a gumi akkor durrdefektre hajlamos. Aztán ha jön a tél akkor a felni könnyedén eladható ha felesleges. Volt olyan beszerzésem hogy a felnikért többet kaptam mint amennyi gumikkal együtt volt :)
Üdv végig olvastam a tapasztalatokat mind erre utalhat.
Véleményem a jó öreg kézrátétel ha ráteszed a kezed a gumira lassan forgatva meg érzed hogy egyenletes e ha nem akkor vagy szálszakadás vagy sokáig használt rossz súlyozás.De ezt akkor is érezned kell ha lassan sima úton gurulsz billeg a vas és mozgatja a kormányt.Én mentem rosszul súlyozott vassal az 80 110ig remegett.
Vagy próbáld meg azonos oldalon a kerekeket megcserélni.
Sok sikert mtamas
10 hozzászólás Oldal: 1 / 1

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 3 vendég