Ezermester Fórum

Gépekkel, eszközökkel, szerszámokkal kapcsolatos kérdések, tanácsok, problémák.
25 hozzászólás Oldal: 2 / 2
Köszönöm a gyors választ!
Kedves Fórumozók!

A napokban egy méhtelepen botlottam egy radiális szellőztető ventillátorba.A problémám az hogy a benne levő motorról semmilyen adatot nem találok a neten.A motoron ketszer 3 kivezetés van ,némi méricskélés után arra jutottam ,hogy a fekete,fehér,piros vezetékek tartoznak a tekercsekhez.A másik három vékonyabb vezeték valószínüleg valamilyen jeladó vagy szenzor,de nincs a tekercsekkel kapcsolatban.
A tekercs kivezetések között 80 ,100 , és 180 ohm mérhető.Az adattáblán MF-200-60-4R
4P 60W. 200-240V. 50-60Hz
olvasható.
Az lenne a kérdésem,hogy hozzáértők számára enyiből ki derűl-e,hogy hogyan lehet ezt a motort bekötni,kell e üzem közben kondi,vagy csak az indításhoz?

Tisztelettel Tamás
Üdv!

A méhtelepi anyagokkal általában az a baj, hogy ritkán kerülnek oda "jó" állapotban. Főként nem egyfázisú motorként. Elképzelhető, hogy vagy test vagy tekercszárlatos, ezt egy egyszerű, multifunkciós műszerrel kimérni lehetetlenség, csak egy szigetelés vizsgáló adhat erre megnyugtató választ. Ezért a használata inkább a kockázatos kategória.
Az adattáblája alapján ez egy 60W teljesítményű, és a 4P miatt 4 póluspárú, vagyis 750 1/min fordulatú gép. A kivezetések két tekercset mutatnak, melyek közül általában a nagyobb ellenállású a főfázis tekercs, és a kisebb a segédfázis. Többféle ökölszabály létezik, elvben ehhez a teljesítményhez 4,7 mikroF kondenzátorral kellene próbálkozni. Bekötéskor a géptesre mindenképpen kössön egy megbízható védőföldet, és úgy kapcsolja be. Ha van áramvédő relé a lakásban, az a legjobb, testzárlat esetén az rögtön leold. Ha működés közben erőteljesen melegszik, az menetzárlatra utal.
A 60W max egy keringtető ventillátor vagy hasonló működtetésére teszi alkalmassá. Cirkula és hasonlókra nem.
A legjobb megoldás egy tekercselő műhely felkeresése lenne, mert ott tudják ezeket a szigetelési és állapot méréseket elvégezni. Így, tesztelés nélkül a motor üzemeltetése egy lottó ötös megpályázásához hasonlatos. Tudom, hogy nagy barkácsnemzet vagyunk, a szigetelő szalag mindent visz, de élettel/életben nincs 3 "szivecske", amit a reboot gombbal lehívhatunk.

Tisztelettel:
János
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Köszönöm a gyors választ!

Tisztelettel Tamás
Kedves Fórumozók!

A korábbi problémámat tovább fokozva,rendeltem egy vadonat uj 180w- motort!Meg is érkezett ,szép meg minden de 10 perc terhelés nélküli járatás után már 45 fokos a motor külseje.
Pedig ezen még hűtés is van!Szerintetek ez normális?

Tisztelettel Tamás
Én lemértem most egy szivattyú motort ami ugyan 750 wattos és 30 u kondi van rajta de a lényeg ugyanaz szerintem. A hálózat a legkisebb ellenállásúra megy a kondi pedig a legnagyobbra ezen. Ha jó akkor búgás mentesen kellene szaladnia. Ha búg mint egy rossz trafó akkor valami nem ok. Itt egy mórickarajz :
IMG_20200625_091430.jpg
IMG_20200625_091430.jpg (643.88 KiB) Megtekintve 2401 alkalommal.
egyfazisu_motor-bekotes.jpg
egyfazisu_motor-bekotes.jpg (23.2 KiB) Megtekintve 2402 alkalommal.
Köszönöm!

Ez alapján a rajz alapján van bekötve.
egyfazisu_motor-bekotes.jpg
egyfazisu_motor-bekotes.jpg (23.2 KiB) Megtekintve 2402 alkalommal.

Mégis melegszik ! Valahogy nem emlékszem,hogy anyám keverőtárcsás mosógépe radiátorként is funkcionált volna! :D
Az megint más ! Keverőtárcsás gépről eddig nem volt szó :)
Azoknál indító relé adja a segédfázist ( régieknél de nem követtem a frissítéseket ) Próbáld úgy hogy nyomógombra rakod a kondit aztán mikor indítod nyomod a gombot tehát a kondi az áramkörben ha elindult akkor meg elengeded a gombot. De legjobb lenne ha tennél fotót a kapocslécről, a motorról meg ha van valami eredeti bekötési ábra akkor arról.
- Aztán ha nagyon nem akar menni a dolog akkor sajna menetzárlatos lesz az a motor.
Sziasztok!

Kezdő vagyok az elektrónika világában, ezért hozzáértők segítségét szeretném kérni.
Van egy egyfázisú, 1800 Wattos, azonos fordulatszámú kompresszor motorom (festőgép), mely beállitott nyomással dolgozik, ha elérte akkor kikapcsol, ha a nyomás leesik, akkor beindul. Ez lenne a normális műkodése, azonban vadonat új korától kezdve minden 2-3 vagy 4-ik újraindításnál kivágja a kismegszakítót. Több ingatlan, még több konnektorában is ugyanez volt a jelenség. Ekkor egy másik kolléga mindig visszakapcsolta az automatát és újra működött párszor és így tovább.
A motor nem szorul, nem forrósodik, nincs szaga. Szinte az összes elektromos összetevőjét kicseréltem már, kivéve a kondenzátort, mely Kínából van úton ide. A csúszó saruk lazák voltak, így minden csatlakozást összeforrasztottam, de a jelenség megmaradt. Viszont utánaolvasva a kondenzátoroknak, egy érdekes kérdést tennék fel a hozzáértőknek.
Ebben a gépben nincs indítokondenzátor, csak a motor elé, párhuzamosan bekötött üzemi kondenzátor található, mely a meglévő ökölszabállyal (üzemi kondinál 5 mF/100 Watt) ellentétben majdnem 10-szer akkora!
Ha jól értelmeztem, akkor az ökölszabály jó érték, ha a motor azonos fordulatszámú, ahogy nálam is, tehát 15x5, azaz kb 75 mF-os üzemi kondenzátor kellene ehhez a motorhoz, azonban ebben 650 mF-os van.
A kérdésem az, hogy ez a 9-szeres érték okozhatja e a zárlatot?
Hálás lennék minden ötletért, mert valami gyári hibáról van szó és a garancia macerás, mivel külföldi gép volt.
Köszönöm előre is a hozzáértő kommenteket. :)
Valami itt nem OK. Egy 650 mikrofarados kondenzátor meglehetősen nagy darab ha az motor indító vagy üzemi kondi. Kb sörösdoboz méret lenne ha létezik. 65 lesz az a 650 szerintem de egy képet szívesen megnéznék róla és a motorról főleg ha van adattábla is. Azt is jó lenne tudni hány amperes az a kismegszakító amit lecsap induláskor és hogy milyen a karakterisztikája a kismegszakítónak mert ilyen helyekre C típus kellene. Sajna idegen helyen nem te mondod meg milyen legyen a biztosíték, ott abba dugod ami van, de hátha lehet választani. Az hogy nincs külön indító és üzemi kondi az a motor konstrukción is múlik, ezt egyszer így tervezték meg nem biztos hogy kellene rajta változtatni főleg nem mérések nélkül. Az meg lett mérve mekkora áramot vesz fel az indításkor és mennyit üzem közben ? Persze lehet a motor és akár a kondi is hibás de azt írtad nem melegszik, nincs vele probléma. Én először azt nézném meg hogy van e működik e a tehermentesítő szelep, ami nem engedi hogy a tartály légnyomás vissza terheljen és azért nagy a nyomaték igény induláskor. Ha minden rendben akkor inkább valami a motorhoz illő "lágyindítós" vagy "frekvencia váltós" indításban kellene gondolkodni, igaz ezek elég költségesek. Amit még lehet hogy ha ékszíjas akkor változtatsz az áttételi viszonyokon és kisebb szíjtárcsát teszel a motorra. Nyilván ilyenkor kevesebb levegőt is fog szállítani de e motor terhelése is kisebb lesz és talán nem veri le a biztosítékot. Várom a képet.
25 hozzászólás Oldal: 2 / 2

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 4 vendég