Szerző:
jmedvegy » pén. dec. 30, 2011 6:27 pm
Üdv!
Hát akkor a mellékelt megoldás.
Alapját két, síkbagyalult egyforma vastag keményfa (bükk, kőris, esetleg tölgy) alkotja, melynek közepébe asztalba fogott R=6 mm gömbmaró segítségével egy nútot kell marni. A két felet a szélein kissé felhigított faragasztóval - de csak ott!! - valamint a beillesztett tengellyel összeragasztjuk. Célszerű méretre vágott menetes szárat használni, mert a későbbiekben csavanyával, ellenanyás kötés révén kellően rögzíthető a tengelyhez. Nem kell megvárni a teljes megkötést, 4-5 óra múlva már kellő szilárdságú a további megmunkáláshoz. Esztergapadon henger kell esztergálni, és az oldalakat a látható kúpos szorításhoz szükséges alakban kiesztergálni. A beszúrás ne történjen meg a tengelyig a sérülések elkerülése miatt. A két felet éles vésővel szét kell választani, a felesleges részeket fűrésszel levágni. A két fél egymáshoz két kisméretű zsanérral nyitható szét. A felületet mindenképpen érdemes parafával, nemez, filc vagy gumicsíkkal fedni. A zsanérral átellenes oldalon rövid, levágott fejű kárpitos szeget érdemes használni, mely a csiszolóvászon elcsúszását és befogatását hivatott biztosítani. A zsanér és a csiszolóvászon helye asztalba fogott felsőmaróval vezető és ütközők között végzett módon lakítható ki. A széleken lévő görbületet pedig egyszerű vésővel lehet kiigazítani.
A rögzítésnél mindenképpen kúpos alátétet kell használni, mert csak így nem repülnek szét a különálló darabok, a zsanér a két fél egybefogatását biztosítja. Oszlopos fúrógépnél, mivel itt általában MK1 vagy MK2 befogatással készülnek, az alsó, asztalba illeszkedő rész is célszerű kúposra alakítani, mert a kúp az oldalirányú terhelést nem képes fogadni, a tokmány kilazul, vagy rosszabb esetben kirepül a befogó patronból. Ezekhez általában a kivételhez jár egy ékformájú illeszték a tokmány leválasztásához, vagy cseréjéhez.
Lehet hogy kicsit tömény, és első olvasatra talán bonyolult, a valóságban 3-4 óra alatt és kellő szerszámozottsággal elkészíthető.
A csiszoláshoz némi adalék. A Pattantyús könyv alapján a csiszolási teljesítményszükséglet 6kW/m 4 m/min előtolási sebességet alapul véve (hengercsiszolóra vonatkoztatva), amiből a képet látva 450-550W teljesítménnyel már lehet valamit kezdeni. Ennél kisebb sebességgel nő a becsíkozódás lehetősége, persze a teljesítmény igény is csökken.
Ha szükséges, ezt a tervet el tudom küldeni, ha kapok egy email-t, lévén Sketchupban került megrajzolásra, ott át szerkeszthető, módosítható. Ez a kivitel 8 cm szélességű csiszolószalaghoz készült.
A felmerült esetleges kérdésekre szívesen válaszolok. 1 év múlva.
Addig is minden kedves fórumozónak, beleértve a moderátorokat és a az admin-t is:
NAGYON BOLDOG ÚJ ÉVET KÍVÁNOK!!!