Ezermester Fórum

Építés, építkezés, lakásfelújítás, belső munkák, fürdőszoba, konyha, WC.
29 hozzászólás Oldal: 1 / 2
Tanácsot szeretnék kérni. A mai napon szerelte be egy szaki az új bojlerünket (120 literes, Hajdú energiatakarékos). Látszólag végzett a munkával, világított a bojler lámpája, ami azt jelenti, hogy jól szerelte be az áramkört és rendben van minden. A bojler használati útmutatójában az volt olvasható (és a szaki is ezt mondta), hogy 4,2 óra a felfűtési ideje. Ennyi idő alatt kellett volna forró víznek lennie, de nincs sem forró víz, de még csak meleg sem... MIután elment a szaki, kb. 1-1,5 órán át fűtött a bojler, aztán kikapcsolt. Azon gondolkodtam, hogy un. éjszakai árammal megy a bojler, tehát reggelig várunk. Ugyanis tudomásom szerint az un. éjszakai áram este 11 és reggel 7 között fűt, tehát remélem, hogy reggel végre lesz meleg vízünk. Nos, ez a helyzet, illetve az én okfejtésem - bár nem értek a témához és a férjem sem. Az a kérdésem, hogy mire számíthatunk: lesz meleg víz? Ha nem, hol keresendő a hiba? (Gondolom a szakiban, akit nem szeretnénk újra látni.) Várom a segítő ötleteket, javaslatokat... Köszönettel: Edit
Kedves solitarius1!

Az ilyen jellegű berendezéseknél a gyártó megfelelő végzettségű szakember által végzett bekötést kíván meg, és csak így vállal garanciát. Ha így történt, mint szakmabeli, így ismeretlenül is szeretném kollégám megvédeni. A mellső szerelvényen lévő glimm-lámpa csupán azt jelzi, hogy a fűtőbetét feszültség alatt van, hogy az dolgozik, azaz fűt, és nem szakadt a táplásási kör, konkrétan viszont azt nem.

Hogy egy kissé megértsd, a köznyelvben "éjszakai áram" már nem az, amit mögöttes tartalomként gondolsz. Ma ezt vezérelt áramnak nevezik, és más szabályozás érvényes rá. Régen valóban külön mérőórát, kapcsolóórát szereltük fel ehhez, és általában este 9-10-től reggel 6-ig egy mágneskapcsolón keresztül áram alá helyezték a készüléket. A boiler a víz hőmérsékletéhez és a beállított hőfoknak megfelelően bekapcsolt (vagy nem), ezen idő alatt tudta felfűteni a vizet. Ma ezt már a hálózaton kiadott vezérlőjeleket feldolgozó egység veszi és kapcsolja napközben is ki-be az áramot az ilyen fogyasztókról, akár pár percre is a hálózat leterheltségéből adódóan. Az egyszerűség kedvéért itt pusztán annyit vállal a szolgáltató, hogy egy nap 6-8 óra táplást biztosít az ilyen jellegű fogyasztók számára. Illetve most épül ki a rádiós rendszer, ami ha minden igaz, hosszúhullámon jövő jelekkel fog dolgozni.

Mióta ez a fajta szolgálatás van rendszerben, magam is tapasztalom, hogy sok rá a panasz. Éppen ebből fakadóan sokan döntenek úgy, hogy visszakapcsoltatják a normál áramra, mert tudományos értekezés nélkül is, lehet hogy többet hűl, mint melegszik a víz a boilerben. Az említett több, mint 4 óra felfűtési idő, is ilyen helyzetre van megállapítva, tehát állandóan feszültség alatt lévő berendezésre.

Végezetül azt tanácsolnám, mielőtt a kollégám - így ismeretlenül is - leírnád, várj néhány napot, és a melegvíz használatot korlátozzátok. Állítsátok a hőfokot most a maximumra, hogy amint van áram, a berendezés mindenképpen fűtsön.Ha továbbra is sincs még langyos víz sem, akkor még lehet a hiba a fűtőbetét körül - szakadt, vagy érintkezési probléma lépett fel. Legvégsőként előfordulhat kismegszakító probléma is, azaz nem vezet át, de ez már extrém eset lenne, és a glimm sem vilgítana. És végül, mindennek ellenére lehetséges még bekötési hiba is, de az innen nem oldható meg. :)

Én mindenképpen azt tanácsolnám, ha problémátok nem oldódik meg, felkeresném a bekötést végzőt, elmondva neki a fenti gondokat, hogy korlátozás és beállítás ellenére sem jön a csőből melegvíz. A berendezésen végzett MINDEN BEÁLLÍTÁST ÉS KÖTÉST CSAK SZAKEMBER VÉGEZZEN! Intőpéldának a valaha volt csépai esetet szoktam említeni, amikor két kisgyerek halt meg a szomszéd ezermester hasonló ténykedése miatt!

Remélem tudtam segíteni, bár kissé hosszúra nyúlt.

További szép napot!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Teljesen egyet értek az előttem szólóval. Annyi kiegészítést tennék hogy ha vílágít az a bizonyos lámpa és valóban jó a fűtőbetét és jó is a bekötés akkor elég látványos pörgésbe kezd a villanyóra. Tehát ha mégsem pörögne az az óra akkor mielőbb keresd a szerelőt mert biztosan a korábban felsorolt hibák valamelyike az ok.
üdvözlök mindenkit.segítségre volna szükségem bojlerkészítés ügyben.már jártam itt és sok segítséget kaptam más témában,tudom hogy jó szakemberek vannak itt.szóval az a helyzet hogy a mostani bojlerem kilyukadt,már másodszor mikor először történt megcsináltam mivel értek valamit hozzá és szeretek barkácsolni,a szakmám sem áll messze tőle.szóval tudtam hogy a tartály lyukas tippre középen levágtam a szigetelést megkerestem a hibát (a felső hegestés mentén)meghegesztettem,új szigetelést hengerítettem rá,purhabot bele fedőt rá,festés,és kész.egyszerűbb újat venni,de hát ilyen az ezermester.eltelt pár év és újra kilyukadt,piszokvékony lemez talán max 1-es,még egyszer nem szedem szét,úgysem bírja soká.tehát praktikusabb is volna egy saját gyártmány mivel téglalap alakút szeretnék,vastagabb anyagból.tehát hozzászólásokat,tapasztalatokat,kiegészítéseket szeretnék"jó lesz e ez így"?: a tartály 1000mm x 500mm x 150mm es 1.5 ös feketelemezből volna,körülötte 50mm szigetelés(lehetőleg jó szigetelő purhab,mert az előző javításomnál a általam purhabbal kitöltött rész jobban melegedett kívülről mint a gyári)majd 1mm es külső borítás.és valami szabvány fűtőszál.amiatt kétségeim vannak az leginkább az hogy a tartály forma ugye a legjobban ellenáll a belső nyomásnak,az én tartályom elviseli e ezt,mekkora lesz a belső nyomás. egyenlőre azt hiszem ennyi.előre is nagyon köszönöm mindenkinek a segítséget z
A bojlerekhez ugyan nem értek, ugyanakkor lenne egy észrevételem amit megosztanék.
Azontúl hogy a hengeres forma jobban ellenáll a nyomásnak mint a téglatest, van egy másik aspektusa is.
Nevén nevezve, a hengeres alak felülete a térfogatához képpest kisebb mint a téglatest.
Tehát az a felület amin keresztül a hőt képes kisugározni kisebb a térfogatához képpest.

A téglatest megoldás legfőbb hátrányát én abban látom hogy kevésbé fogja tárolni a hőt mint egy ekvivalens hengeres forma.
Igazából a gömb alak lenne a legkedvezőbb ebből a szemszögből, de mivel kétségkívül nehéz lenne az elhelyezés a hengeres forma mint kompromisszum a legjobb megoldás. Ha lehetséges én nem változtatnék rajta.
igen ez jó észrevétel,köszönöm!bár,(ez inkább kérdés)lehet hogy
ekkora térfogatnál és hőmérsékletnél ez elenyésző?talán...ezen még gondolkodom.
Hát, vegyünk akkor konkrétabb számokat.
100cm x 50cm x 15cm vagyis 75 liter térfogat amiről beszélünk. Ebben a felállításban tartozik hozzá
2*(100*50+100*15+15*50) felület, vagyis: 14500 cm^2 felület.
Ha mondjuk ugyanzet a térfogatot vesszük, egy hengerrel aminek mmm tudomisén 30 centiméter a sugara akkor..
durván 106 centi magas lesz, felszíne pedíg 2*((15^2)*3,14) + (2*15*3,14*106) = 11398 cm^2 felület.
Az első esetben 5.17 cm^3 térfogatra jut 1 cm^2 hőleadó felület, a másodikban pedíglen 6,58 cm^3 re.

Az szinte biztos hogy a hőleadó felület és a leadott hő szoros összefüggésben van, azt sajnos nemtudom megmondani hogy miféle összefüggésben pontosan. Mindenesetre nem egyenesen arányos. Az eltérés a felület / térfogat arányokban közel 20%. Azért ezt semmiképpen nem nevezném elhanyagolható tényezőnek, bár lehetséges hogy most hatalmasat tévedtem.

Ismétlem a bojlerekhez általánosságban nem értek.

Amit még esetleg érdemes lehet fontolóra venni hogy a víz a vezetékből valamekkora nyomással érkezik, a nyomás tulajdonképpen egységnyi felületre kifejtett erő. Mivel nagyobb lenne a felület a totális erő amit el kellene viselnie a szerkezetnek szintén megnőne. A megadott paraméterek közt szerepel hogy méteres hosszúságú síklap határolná a bojlert. Ennek a közepén fellépne egy meglehetősen erős hajlítónyomaték.
Lehetne úgyis érzékeltetni a dolgot hogy fogsz egy sima A4 es lapot, és félbehajtod. Ez ugye nem kíván semmiféle erőkifejtést sem szinte. Ugyanakkor ha egy másik lapból formálsz egy hengert, és azt próbálod meg félbe hajtani akkor nagyon is érezhető a különbség.

A gyanúm az hogy a szögletes forma ugyan könnyebben elhelyezhető, de ezt leszámítva kizárólag hátrányos tulajdonságokkal bír mind statikailag, mind energetikailag.

Sajnos nem vagyok a téma szakértője, a fent mutatott két ellenérv kizárólag a leg egyszerűbb megközelítésen alapszik, minden valószínűség szerint helytállóak a valóságban.


//s ez már csak elvi offolás, kíváncsiságból kiszámoltam ha gömb alakú lehetne egy bojler akkor a felület / térfogat arány hogyan változna. 26,2 cm es sugár kiadna 75 litert, 8621 cm^2 felülettel. Durván 8.5 cm^3 térfogat / 1 cm^2 sugárzó felülethez képpest. igazán bíztató, kár hogy képtelenség reális keretek között elhelyezni :(
Üdv!
Egyet kell értenem Abacussal, hálózati nyomás alatt lévő téglatest alakú bojler szerintem sem jó megoldás, én biztos nem csinálnék ilyet, mert szerintem a nyomás hatására kihasasodik. A nyomásváltozás okozta mozgások miatt a hegesztések is hamarabb elengednének. Csak egy egyszerű példa: tudsz olyan nyomás alatti eszközről, ami szögletes? Lásd hegesztőpalack, szifonpatron, bojler, puffertartály, PB gáztartály, fűtésrendszeri kiegyenlítőtartály, stb. Most hirtelen csak egy téglatesthez közelítő kiegyenlítőtartály jut eszembe, ami a kombinált kazánunkban van, de az is sajtolt és nincsenek éles szögletei, csak ívesek. Ez nem véletlen, aki fizikával foglalkozik, pillanatok alatt levezeti neked. Persze ezen is lehet vitatkozni, mert a forróvíztárolókon is van nyomásszabályozó, tehát nem a teljes hálózati nyomás jut rá, de azért arra is érdemes figyelni, hogy az üzemi nyomás 2-2.5 szeresét is ki kell bírnia nyomáspróbán, rövid ideig. Megállná a helyét a tartályod?
A Discovery csatornán van a hogyan készült sorozat, amiben szó volt a hegesztő palackokról is. A nagy nyomás miatt a palack hengeres, az alja gömb alakú, éles törésvonalat, vagy hajtást nem találsz rajta, és egy darab hegesztés sincs az egészen (sajtolással és görgőzéssel készül az egész), és mindez azért, hogy minél jobban ellenálljon a nyomásnak, illetve a nyomást egyenletesen ossza el a felületén. Szóval ezen én elgondolkodnék egy kicsit.
A másik amit nem értettem, de lehet csak rosszul értelmeztem a hőszigetelésről írtakat:
körülötte 50mm szigetelés(lehetőleg jó szigetelő purhab,mert az előző javításomnál a általam purhabbal kitöltött rész jobban melegedett kívülről mint a gyári)

Nos, ha jobban melegedett az utólagosan készített szigetelés kívülről mint a gyári, akkor az rosszabb hőszigetelés, mint az eredeti. Ideális esetben nem kéne érezned, a tartályban milyen hőmérsékletű víz van, minél kevésbé érezhető kívülről, annál jobban hőszigetel.
igen a hőszigeteléssel valóban ez volt a helyzet.de emiatt nem hűlt le észrevehetően hamarabb a víz,bár nyilván nem olyan jó mint a gyári amely a szendvicspanelekben lévő szigetelésekhez hasonló apróbb buborékos,míg a purhab jóval nagyobb.a tartály formáját illetőleg természetesen igazuk van,úgyhogy még gondolkodom ezen,lehet hogy hengerítek egy tartályt.eddig is elfért valahogy.mindenképp tartósabbat szeretnék mint a gyáriak.mindenesetre köszönöm z
A tartóssághoz hozzá tartozik a megfelelő felületvédelem is, horganyozás, zománcozás, stb. Erre milyen elképzelései vannak? Az anyagvastagság még nem minden, legfeljebb a korrózió több idő alatt rágja át magát rajta. Itt fokozattan veszélyes helyek a hegesztési varratok, mert ott a hegesztéskor kiég a szén a vasból és sokkal gyengébb lesz az anyagminőség, ami még gyorsabb korrodálódást jelent. Persze védőgázas hegesztéssel csökkenthető ez a hatás. Remélem nem vagyok nagyon negatív. :roll:
Üdv !
Laikusként kérek segítséget, amennyiben: családiházamat télire magárahagyva, az aknában a vízet elzártam, a házban a vízcsapokat kinyítottam viszont a bojlerből a vízet nem engedtem le. Ebben az esetben számolhatok a bojler szétfagyásával? Esetleg megoldás lehetne az, hogy attól függetlenül, hogy a vízet az aknában elzárom, a hidegvízcsapokat nyított állásban hagyom viszont a bojlert, amiből nem engedem le a vízet, minimális melegítési fokozatba állitva hagyom? Köszi András
A magára hagyott bojler több mint valószínű hogy megfagyott és szétrepedt, az árramot semmi esetre sem szabad visszakapcsolni ha esetleg a víz még mindig fagyott állapotban van benne mert gőzrobbanás is keletkezhet. Azt ajánlom hogy a helyiséget ahol a bojler van fűteni kell míg a jég elolvad benne, ha repedt akkor az szemmel jól látható lesz mert folyik belőle a víz.
Asztalos József
nem valami biztató kilátások, de köszönöm
András !
Van itt pár dolog amivel még foglalkozni kellene azért. A fűtési rendszer például milyen ? Viszont ami érdekes és sokan ebbe belefutnak az hogy a falban lévő csövezés ha nem úgy lett kiépítve hogy ki tud folyni a víz ( tehát nincs lejtés a csapok felé ) akkor az is szét fagy a bennemardt víztől. Aztán a bűzelzáró szifonokban lévő víz ami könnyedén orvosolható denszesz vagy fagyálló beletöltéssel mielőtt elfagyna.
Visszatérve a bojlerra, nem egyértelmő hogy elfagyott vagy most szeretnéd megelőzni. Ha megelőznéd a bajt akkor valóban van egy fokozat ami a fagyást gátolja. Ez nyomásmentesde vízzel töltött állapotban is használható azonban elképzelhető hogy melegítéskor a táguló víz nem csak a csepegtetőn fog távozni hanem belefolyik a melegvíz vezetékbe amit víztelenítettél korábban és ott megfagy ezért a legközelebbi csapot nyitva kellene hagynod vagy ami mégjobb ezt a bojlert is víztelenítened, mert mi van ha nem lesz villany napokig esetleg. Ha már megtörtént a baj de nem tudod mekkora akkor meg kellene nyitni a melegvíz csapot aztán ráengedni a nyomást ovatosan. Ha egyből folyik a melegvíz csapon a víz és másutt sehol akkor szerencséd volt mert azért zárt épületben egy hőszigetelt bojler teljes átfagyásához nem egy-két nap kell. Egyébként teljes átfagyás után kezd repeszteni a jég, ha csak kásás az még nagy bajt nem csinál. Természetesen a próba idejére le kell kapcsolni a villanyt a bojlerről.
köszönöm lalibatyo.
egy budapesttől 200 km-re fekvő vályogépítésű házról van szó, ahol a vezetékek 80 cm-es falba lettek építve és ezek a falak szomszédosak más helységekkel, vagyis csak gondolom, hogy talán még ez is lassít valamennyit az elfagyás bekövetkeztéig.
üdv
29 hozzászólás Oldal: 1 / 2

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 216 vendég