Ezermester Fórum

Építés, építkezés, lakásfelújítás, belső munkák, fürdőszoba, konyha, WC.
2 hozzászólás Oldal: 1 / 1
Nagyon hasznos tanácsot kaptam az előző kérdésemre így felbátorodván további kérdéseimmel is ide fordulnék.Létezik-e ,és ha igen milyen technikával lehet házilag egy adott keményfának a hajlítása ?Szeretnék egy 40mm*80mm*500mm faanyagot a 40-es oldalán legalább rádiusz 300-asra hajlítani minden megoldás érdekelne.Én lemez élhajlítógépeken dolgozom már 10 éve , de fát még nem hajlítottam soha, így érdekelne egy újfajta technológia és megoldás.Köszönöm előre is mindenkinek.
Üdv!

Azzal szeretném kezdeni, hogy életemben, leszámítva 2-3 megrágott fogpiszkálót, egy darab fát nem hajlítottam, inkább faragtam egy kanyart bele, de ez már egy másik történet. :D
Nem írtad milyen típusú anyagot szeretnél hajlítani, de ezekben a méretekben, gyakorlatilag, szvsz, lehetetlen.
Ilyenre legjobban a nyír, kőris a hárs, cédrus és a bükk alkalmas legjobb tudomásom szerint, de gyakorlatilag minden fafajta alkalmas hajlításra. A hajlítási sugár szoros összefüggésben van az átmérővel, a fajtára jellemző módon. Én speciel láttam már nyírfa pálcára csomót kötni. Illetőleg hajlításra csak a göcs és csomómentes anyag alkalmas.

Ez eljárás nem bonyolult, gyakorlatilag forró vízbe "főzve", vagy gőzáramban tartva a faanyagot, az annak vastagságától függően a gőz behatol a rostok közé, és azt formálhatóvá teszi. Ez azt jelenti, hogy ha egy üstben vizet forralunk, a gőzt alkalmasan elvezetve egy csőbe, ahol a hajlítani kívánt léceket helyezzük, több órás gőzáramos kezelés után az alakíthatóvá válik. Viszont minél vastagabb, annál több időre van szükség, azonkívül értelemszerűen nagyobb erőre is van szükség a hajlításhoz. Kezelés közben, próbálgatással lehet eldönteni, megfelelő-e a hajlékonyság. Megfelelően előkészített sablonba rögzítve kell megvárni, hogy a fa a kívánt formát felvéve, "megszilárduljon" (ez több napig is tarthat), majd a vízzel telített anyagot ki kell szárítani.

Az általad megadott méretek esetén megítélésem szerint jelentős erőkkel lehetne a hajlítást elérni. Tanácslom, ha lehetséges, vékony lapokra kellene vágni a megmunkálni kívánt anyagot, (hisz az idő pénz és nem kis energia), mindkét oldalát meggyalulva gőzbe helyezném, majd alkalmas sablonba, egymásra rakva az egyes gyalult rétegeket, alakítanám ki a kívánt formát. Hozzátéve, hogy itt ügyelni szükséges a faanyag tömbösítésére alkalmazott szabályoknak!
A száradás megkönnyítésére van egy alkoholos eljárás, amivel kezelve az anyagot, az gyakorlatilag vetemedés nélkül rövid idő alatt kiszárítható. Én ezt - mivel hobbiszinten foglakozom faesztergálással - nedvdús, friss faanyagokon próbáltam - sikerrel.

Remélem tudtam segíteni.

További szép napot!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
2 hozzászólás Oldal: 1 / 1

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 11 vendég