Ezermester Fórum

Építés, építkezés, lakásfelújítás, belső munkák, fürdőszoba, konyha, WC.
62 hozzászólás Oldal: 2 / 5
Üdv!

Az attól függ, mit értünk könnyűszerkezetes alatt. Döntően az acélszerkezetű+hőszegetelt lemez borítású garázsok és tárolók az elterjedtek, ahová pusztán egy beton alap szükséges a felállításhoz.
A fagerendás vagy faszerkezetű házaknál a mellé épített garázs bár ritka, és ha minden igaz, a jelenleg érvényben lévő építési szabályok alapján a garázsból nem nyílhat közvetlen átjáró a ház felé, építési technológiától függetlenül. Teszem hozzá, hivatalosan. Gyakorlatban átadást követően megindul az átalakítás, vagy a berakott elválasztás eltávolítása. Ha mégis e mellett döntünk akkor viszont védőtávolság betartására kötelezheti a hatóság a nép egyszerű gyermekét, és akkor már meg is hiúsulhat a tűzfalra alapozott faszerkezetes garázs. Azt persze hozzá kell tenni, hogy ma kimondottan garázst kevesen építenek, de tárolóból... no hát abból van rendesen...

A faházaknál ma is gond a tűzvédelem. A gomba és rovarvédelmet azt mindig lobogtatják a megrendelő előtt, a tűzbiztonság általában valahol a kanyarban lemarad. Jobban belemerülve ez mintha valamiféle opció ezeknél a házaknál, és nem kis felárért vállalják ennek kialakítását. Vannak olyan anyagok, melyek lángoltó vagy égéskésleltető hatásúak, azonban ezek nagyrészt a hatásos védelemhez igen komoly összegekbe kerülnek. A költségek arányosan nőnek a kezelt fa mennyiségével, mi több, minden vágást, csapolást is illendő átvonni, mivel nagyrészt felületbe ivódva fejtik ki hatásukat. Tehát készíteni lehet, pusztán költségeit tekintve nem biztos, hogy kifizetődő. Már ha áldoz erre valaki is. Különösen, ha az építéshez engedély is szükséges, így könnyűszerkezetnél, fa esetén a tűzoltóság hozzájárulása is, akik ki is mennek az adott helyre, hogy valóban minben annak rendje és módja szerint készült-e el. Az engedély nélküli építés esetén - ismerve a hazai viszonyokat - ma elég egy rosszindulatú szomszéd, aki az ember terveit keresztül húzza.

Nagyon sok helyen építenek inkább kerti tetőt, mely készíthető mívesre és igen esztétikusra is, építési engedély nem szükséges hozzá, bár minden oldala nyitott, de a verő eső ellen gyakorlatilag megvédi az autót. És közvetlen a kapu után megépíthető, így nem kell adott helyzetben kilométereket gurulni a ki-be álláshoz.
Tömören ennyi a teljesség igénye nélkül, mivel az városonként is nagyban változ(hat)ik.

További szép napot!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Hali!Én úgy terveztem a garázst,h.két sor zsalublokk alapnak!A fal megfelelő gerendák merevítőoszlopok,arra osb lap.arra 2cm nikeccel és így lehálózva és színezve a belsejére meg furnérlap....?Bocsi de nem megfelelő módon írtam le a tervem!
Üdv!

Nem igazán értem, miért szükséges a válaszfaltéglákra plusz OSB lap, de legyen meg az Úr akarata. Elvileg és persze gyakorlatilag a nikecell ragasztható a téglára is, egy picit több ragasztóval telibe+rögzítő dűbelekkel a megfelelő helyeken. Pár éve dolgoztam olyan helyen, ahol a nikecell, vagy ahhoz hasonló, de nagyon stabil anyag, ha nem tévedek valami kékszínű szigetelő táblák voltak, két, tömör kisméretű téglából húzott fal közé rakták. Persze a tulaj bontásból szerezett vagy több fuvart, abból épült a ház. Állítólag tökéletes. Egy előnye bizton van: az életben nem süti szét a nap a szigetelést, és utó kezelgetésekre sincs szükség. Nevére már nem emlékszem, sajna.
A furnér inkább már csak HDF lap, burkolásra elmegy, de nem az igazi, főleg nem tűzvédelemből. Ami fa, az az is marad, bármennyire is bekenjük ragasztóval. Mostanság lehet újra cementkötésű faforgácslapokat kapni (betonyp), vannak tisztességes emberes méretben is, anno valami majd 3 m hosszban lehetett hozzájutni. Vagy az jó öreg gipszkarton. Mindkettő érzékeny a síkra, tehát csak egysíkban lehet törésmentesen felrakni.
További szép napot!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Norbec,
nem bonyolítod kissé túl a dolgokat? Vagy ennyi megmaradt anyagod van?
Garázs méretnél nem szükséges dűbelezni a nikecellt, bőven elég a ragasztó, ha szakszerűen rakod fel a téglára. A téglára sem kell + réteg a szigetelőanyag miatt, ha síkba van rakva a tégla, akkor még ragasztó sem kell több belőle. Viszont érdemes a téglát kívülről is vékonyan felvakolni, hogy a tégla réseiben ne tudjon közlekedni a levegő, ami rontja a szigetelés hatásfokát. Fűtetlen helyiségbe nem raknék gipszkartont ha már téglafalam van, a gipszkarton hosszabb távon nem kedveli a párás levegőt, még a zöld vizes helyiségekbe ajánlott sem. Itt is meg van adva, hogy milyen maximális páratartalommal hány óráig terhelhető károsodás nélkül. Garázsban pedig gyakori a tartós nedvesség, főleg téli, havas időszakokban, amikor az autóról leolvad a sok hó és hetekig tocsog minden tőle. Így visszagondolva kissé elhamarkodottan ajánlottam a gipszkartont a könnyűszerkezetes építési mód mellett, ennél tényleg sokkal strapabíróbb a betonyp lap. mindezek ellenére téglafalat szerintem még mindig egyszerűbb és olcsóbb bevakolni belülről, mint akár Betonyp lappal burkolni.
A 2 cm szigetelőanyagnak sem látom sok értelmét, igaz nem lakóépület, de a garázsnak sem árt egy kicsit vastagabb 5 cm-es szigetelőréteg, ez télen és nyáron is egyaránt jól jöhet. 2 cm-ért szinte kár nekifogni, a nikecellen kívül minden annyiba kerül, mint egy vastagabb, hatásosabb szigetelőrendszernél. Munka is ugyanannyi, a vastagabb szigetelés költsége meg arányaiban jóval kisebb, mint az elérhető hőszigetelés.
Üdv mindenkinek!
Egy kocsi beálló építését tervezzük otthon, a helyzet röviden vázolva:

- Adott egy 9,2x8,93m-es terültet
- A 2,10m-es oszlopokat vastag akácfaoszlopok alkotnák
- Az oszlopoknak egy 60-80cm-es mély kb 50x50cm-es betontömböt öntenénk ki alapnak. A betonterület előtt és mögött a földbe, a 4 helyen, ahol meg már a meglévő betonterületre megy, ott is kivágjuk a betont és letesszük addig.
- Az oszloptartók még 5cm-et dobnak majd a magasságon.
- Két párhuzamosan futó riglifára lennének majd felfogatva a kerítés részek az oszlopok között (az első oszlopközre berajzoltam). Szóval teljesen nyitott lenne a beálló (mint egy szaletli), csak kerítéssel lenne körbevéve, hátul és jobb oldalt.
- A tető lindab lemezekből lenne majd

Annyi változás lenne, majd az alapterületrajzon, hogy elölről is 3-felé lenne osztva, mert nem gondoltam bele még a rajzolásnál, hogy elég nehézkes lenne egy 3. autóval beállni, úgy hogy egymás mellett legyen mind.
A „FAL” rész azt jelenti, hogy a szomszéd teljesen a kerítésmezsgyére építette a melléképületét anno, ettől nem tudom mennyit kéne kihagyni, szerintem jobb lesz, ha egy fél métert ráhagyok inkább?

A tető lenne a nagy kérdés igazán, hogy hogyan is kellene megoldani majd, hogy stabil legyen és elbírja, hisz elég nagy alapterületről beszélünk. A szarufákat milyen sűrűn kéne rakni (1m?), illetve hányszor hányast lenne javasolt (10x10-es?). Ahogy néztem, 4-5,5m-énként alá kell támasztani, de itt még nem tudok csalni azzal sem, hogy az egyik oldal csak ilyen hosszú lenne, szóval oda beraknék egyet középre, hogy a hosszanti 9m-es szarufákat alátámasszam 4,5m-nél.
Vagy más megoldás után kellene nézni? Eredetileg felmerült, hogy nem kell ilyen mély garázs, lehet, hogyha nincs más megoldás, (csak ha középre is tartóoszlopokat tennénk be a beálló területére), akkor marad a kisebb.

Leszögezem, hogy nincs tapasztalatom ebben, szóval, ha vm csak papíron és az én fejemben mutat jól, de gyakorlatilag nem jó, akkor szívesen veszek minden kiigazítást, helyretételt.. :)
Előre is köszönöm a segítséget.
http://www.ervdo.freeweb.hu/1.jpg
http://www.ervdo.freeweb.hu/2.jpg
Üdv!

Hát csak gratulálni tudok az elhatározáshoz, de nem kis fába vágta a fejszéjét.
Ez alsó hangon is egy kisebb lakóháznak megfelelő alapterület. Hogy nem lesz egyszerű, az biztos.
A következőket kellene meggondolni. A teljesség igénye nélkül...
- Milyen jellegű tető passzolna az adott részen. Arra is gondolni kell, hogy a szomszéd felé a csapadékvíz nem folyhat, tehát vízelvezetést korrekten meg kell oldani. elképzelhető kettős nyeregtető, hogy némiképp a tető magassága kordába legyen tartva, viszont akkor két gerinccel kell számolni.
- Keveslem az oszlopokat és az alap mélységét. Pusztán csak a tető szerkezetre 2-3 m3 anyagot számolva aligha lesz képes a 11-12 oszlop ezt megtartani. Az alapnak pedig ebben az esetben a teherhordó képességű altalajig illene leérnie. A szarufa osztás, bármely oldalon is lesz, 3-4 m fesztáv mellett, támasztókarral kalkulálva is idővel lehajlik, ami minden lesz, csak szép nem. Lehet 1m karral i számolni, de akkor inkább szénatárolóra fog hasonlítani, mint kocsibeállóra.
- Ha sikerül valahol 9 m hosszú szelemennek vagy szarufának megfelelő anyagot fellelnie, akkor én is kérek egy címet. Ez részint ritka, mint a fehér holló, másrészt olyan áron kínálják már, hogy az aranyéval vetekszik. Már ha lehet kapni...
- Meghatározó a lejtés. Ha pusztán egy oldalra lejtő lesz - a szomszéd melléképület fal felől - számításba kell venni az esetleges hó és szélterhelést. Lapos tetők esetén nagyobb hóterheléssel kell számolni, magas tetőknél viszont a szélre kell jobban felkészülni. Itt lévén más cél nem lenne, inkább a lapos tető jöhet szóba.
- Végül, de nem utolsó sorban. És ezzel talán azt egész rövidre lett zárva. Ennek az épületnek, még ha kerti tetőnek is lehet nevezni, a méretei miatt egészen biztosan építési engedély köteles kategóriába tartozik. Célszerű lenne a helyi önkormányzatnál megtudakolni, aztán több mint valószínű, hogy külön kell terveztetni.

Tanácslom, a fenntieket megfontolásra, és kissé körbejárni e tekintetben is a témát. A kivitelezésnél viszont mindenképp megbízható szakemberrel elkészíttetni, ez nem az egy körfűrésszel, vagy kanyarító fűrésszel megoldok mindent.

További szép napot!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
jmedvegy írta: Üdv!
- Ha sikerül valahol 9 m hosszú szelemennek vagy szarufának megfelelő anyagot fellelnie, akkor én is kérek egy címet. Ez részint ritka, mint a fehér holló, másrészt olyan áron kínálják már, hogy az aranyéval vetekszik. Már ha lehet kapni...
További szép napot!

Szia János!
Igen lehet kapni, 10 méterest is: :wink: 8)
http://www.skandinavfatelep.hu/termekeink/gerenda__szarufa__pallo
Plaszlo írta:
jmedvegy írta: Üdv!
- Ha sikerül valahol 9 m hosszú szelemennek vagy szarufának megfelelő anyagot fellelnie, akkor én is kérek egy címet. Ez részint ritka, mint a fehér holló, másrészt olyan áron kínálják már, hogy az aranyéval vetekszik. Már ha lehet kapni...
További szép napot!

Szia János!
Igen lehet kapni, 10 méterest is: :wink: 8)
http://www.skandinavfatelep.hu/termekeink/gerenda__szarufa__pallo

Kösz! :P
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
jmedvegy: köszönöm a gyors választ, és elnézést, hogy ilyen lassan reagáltam, csak valahogy sosem jutottam el odáig, hogy érdemben átrágjam magam a dolgokon. Igen a 12 oszlop kevésnek bizonyul a nagyobbhoz, az eredetileg egy kisebbhez lett számolva. Úgy beszéltük, hogy még 2x2 oszlopsornak kellene menni középre a 3 és a 6 méteres osztási pontoknál. és így 9m-es szarufa alátámasztása is megoldott lesz.
"Az alapnak pedig ebben az esetben a teherhordó képességű altalajig illene leérnie.", ez érdekelne, még, hogy akkor pontosan meddig kellene az oszlopalapnak lemennie?
Egyelőre csak tervben szerepel a garázs megépítése, és igen több mint valószínű, hogy építésengedély köteles lesz, csupán jobbnak láttam a dolgok elébe menni, a jobb anyagi tervezhetőség, egyéb hasznos tippek, és trükkök végett. Köszönöm még egyszer a választ.
Üdv!

Hivatalosan az alap mélysége a fagyhatár alatt kell lennie, ez - majd kijavít valaki, aki jobban tudja - 70 cm. Ez az a szint ahol közel állandó állapotok uralkodnak télen és nyáron. Hogy az adott területen mennyi a minimum, hát ez nagyon változó. Függ a helyi talaj típusától, talajvíz szintjétől stb. Ahol én lakom elegendő volt a sávalap. De a város más részén kifejezetten csak cölöpalapozással lehet építkezni, lévén vizenyős, mocsaras volt valaha az a terület. Még én is tudok olyan részeket, amiket kivontak a művelésből, mert ott rekkenő nyári aszályos melegben is elmerül a traktor, mert valami vízér folyik lenn a felszín alatt.
A példa kedvéért vegyük a hagyományos fekete földet. Ha csak eddig ér az alap, akkor a súlytól és nedvességtől függően tömörödik, zsugorodik. PL. ezen aszályos időszakban sok házfal elrepedt, holott előtte nem volt erre utaló jel, mégis, a talajvíz mélyebbre süllyedésével a talajszerkezetben is lettek olyan változások, amik az alap süllyedését okozták. Ellentétben egy löszös réteggel, ami nem mutat ilyen tulajdonságot. Hát ez amolyan félcédulás magyarázat, van itt szakértő, aki megadja erre a pontos választ, én csak ugatom az építészetet :D .
Összességében ebben segíteni leginkább a tervezőmérnök tud, aki ismeri a helyi viszonyokat.

További sok sikert a kivitelezéshez!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Szertnék épiteni garázst fából 1 auto részére-valami részletesebb tervrajzra+ötletre lenne szükségem-KÖSZÖNÖM
Üdv!

Valamilyen bennfoglaló méretek azért kellenének, pl. kapu szélesség, tetőmegoldás, szélesség hosszúság stb.

További szép napot!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
jmedvegy írta: Valamilyen bennfoglaló méretek azért kellenének, pl. kapu szélesség, tetőmegoldás, szélesség hosszúság stb.


Tudod, 1 autó beférjen! :wink: :lol: :lol: :lol:

Bocsi.... :oops: :mrgreen:
Sziasztok Mesterek!

Garázst tervezgetek. Viszonylag nagyobb, 2 autós műhely-garázs lenne az elképzelés.

A terv a következő: téglalap alap, zártszevény szerkezet, osb(?) fal és tetőboríás, kátránypapír+bitumenes zsindely.
az alap úgynézne ki hogy a sarkoknál szélesebb, az oldalaknál vékonyabb béléstestet használnék, ebbe betonoznám a függyőleges zártszevényeket. a béléstest zsaluként szolgálna a betonozáshoz, a beton alatt kavicságy + hőszigetelő fólia lenne.
az osb falakat kapupánt csavarral fogatnám meg. Készítettem egy elég kezdetleges látványtervet sketchup-al, íme: http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... evstart=12

a segítségeteket szeretném kérni hogy mik a gyenge pontok az elképzelésben.
Köszi!
Csak egy-két ötlet hirtelen, ami eszembe jutott...
- szép nagy épület lesz, erős zártszelvényekkel. Ebből adódóan a zártszelvényeket én nem béléstestbe raknám be, hanem ott kiszélesíteném a betonalapot és hagyományos módon zsaluzással készíteném el. Egy rendesebb zártszelvény körül a széles béléstestben sem lenne elég beton a megfelelő tartáshoz. Az oszlopok között lehetne béléstest, csak az oszlopok körül szélesíteném és erősíteném meg az alapot.
- ha OSB lapot akarsz használni, akkor emeld meg az alapot kissé, hogy a víz ne tudja feláztatni. Ha csapadék kerül rá, azonnal elfolyjon, ne tudjon megállni mellette, vagy befolyni alá.
- nem feltétlen szükséges, de műhelyt - ha van anyagi fedezet rá - betonyp lapokkal burkolnám. Tartósabb, időjárásállóbb.
- ha gyakran akarsz benne dolgozni, érdemes hőszigetelni. Ezt lehet "csak" belső és külső lapok között, de érdemes ezen felül kívülről vastagabb polisztirol homlokzati hőszigeteléssel borítani. A fém tartószerkezet télen erősen hőhidas, a garázsban keletkező pára lecsapódik rá és nem csak az oszlopokat, de mellette az (OSB?) falburkolatot is áztatja. A hőszigetelés télen-nyáron jól jöhet, ha rendszeresen használni akarod a garázst és nem csak autót tárolni. A hőszigetelést a tető alatt vagy födémen is érdemes elkészíteni, ne ott menjen el a meleg. Hőszigeteléssel az OSB lap is bőven elegendő.
62 hozzászólás Oldal: 2 / 5

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 28 vendég