Ezermester Fórum

Építés, építkezés, lakásfelújítás, belső munkák, fürdőszoba, konyha, WC.
14 hozzászólás Oldal: 1 / 1
Tisztelt ezermesterek!

Szeretném átalakítani az udvarom nagykapuját. Nagysúlyú, vaskeretes, kétszárnyú, fával borított kapuról van szó. Télen, nyáron mindig problémás a becsukása, mert mindkét oldalon, rosszul megalapozott bástyakerítés van. Több centimétert mozog, így sok szenvedés van a kapu nyitásakor, zárásakor. Arra gondoltam, hogy középről kiszedem a zárat (kis átalakítással esztétikusan meg lehet oldani), majd összehegesztem. Így csinálok belőle egyszárnyú kaput. Mivel elég súlyos, ezért a kapu egyik végére raknék kereket.
S most jön a kérdés: A kapu alatt/előtt lévő térkőben van egy kis hullám. A kocsi kissé kijárta. (A térkő alatt is rossz az alap) Nem vészes, de messzebbről észrevehető. Hogy tudnám megoldani ezzel az egyszárnyas, kerekes megoldással, hogy nyitáskor/záráskor a kapu ne feszüljön, ne mozgassa a pillért. Ugye itt arra gondolok, hogy a kerék az enyhe hullámokon fog gördülni, s megfeszül az egész. Fel kell szednem a térkövet, s újra lerakni stabilabb alapokon, hogy sík legyen, vagy van más megoldás?? :roll:

(tolókapunak nincs hely)
Szerintem az összehegesztéssel tovább rontod a helyzetet, még nehezebb és kezelhetetlenebb lesz a kapud.
Így látatlanban nehéz kitalálni a megfelelő megoldást, egy biztosnak látszik, valamit meg kell erősíteni, vagy a kapu felfüggesztését, vagy a burkolatot.
Láttam olyan megoldást, hogy a kapu tartóoszlopának vége magasabban van a kapu magasságánál és az ajtószárny a közepe táján fel van függesztve a magasított tartóoszlopra. Persze a függesztésnek is el kell tudni forogni a kapuval együtt. Ezzel a kapuszárny zsanérjai tehermentesítve lesznek a plusz tartóval, csak ehhez elég erősnek és stabilnak kell lennie az oszlopnak. (Lehet a kaputartó oszlopot újra kellene gondolni.)
A kerekes megoldáshoz ki kell egyenesítened a burkolatot, hacsak nem csinálsz valamilyen rugós kiegyenlítést a felfüggesztési pontokhoz. Nehéz kapuknál a kerék nyomvonalába vas sínt szoktak lebetonozni és azon gördül a kapu kereke. Ezt meg lehet csinálni mindkét kapuszárnnyal, de akkor is rendbe kell hozni a térkövet.
Még egy eszembe jutott a kerekes megoldással kapcsolatban. Olyan tehermentesítő kerekeket szerelni az ajtószárnyakra, aminek állítható rugós előfeszítése van. Ez átvenné a kapuszárny súlyának egy részét és a rugónak köszönhetően - ha jól van méretezve a kapuhoz - a burkolat hullámait ki tudja egyenlíteni és a kapuszárnyak függőleges mozgását csökkenteni. Persze hóban nem ez a legjobb megoldás, csak egy ötlet.
Igaz! Ha meghagynám kétszárnyúra, és úgy raknék rá kerekeket, az oszlopok elvileg nem tudnák olyan könnyen elnyomni. A hó az tényleg problémás lehet, de legfeljebb sűrűbben kell lapátolni. Még mindig jobb megoldás mintha szétkoptatnám a kaput.
Üdv!

Hogy őszinte legyek, én ha már ilyen súlyos a probléma, kissé másképp oldanám meg a helyzetet.
Ha összeépítésre kerül a két szárny, akkor az kétszer olyan súlyos lesz, mint korábban. Így arra az oszlopra, amire támaszkodik is jelentősebb forgatónyomaték fog hatni, mint előtte. Ha lesz is egy kerék a végén, ha nem egyenesvonalon gördül, az minden egyes nyitásnál, a döccenőknél teljes súlyával megrángatja a kaput, így az a tartó oszlopot fogja kimozgósítani. Kerekes-rugós felfüggesztéssel emiatt hol éppen heleyn vezetné, vagy éppen felnyomná a kapuszárnyat, ráadásul az évek során a rugó is eltörhet, az időjárás okán kellő karbantartás is igényel. Így, ha évek múlva is újabb reperálásra lesz szükség, vagy az oszlopot kell a végsőkig erősíteni, lebetonozni, hogy képes legyen a megnövekedett terhet viselni. Kétszárnyú megoldásnmál is valamiféle síkban lévő, görbevonalú "vezető útra" lenne szükség, viszont ez térkőn(ben) kilakítani szépen, hát nem hiszem hogy esztétikusan sikerülne.

Nem tudom, milyen költséghatáron belül kívánja megoldani a problémát, de ha lehetőségek megengedik, az elgördíthető kapu megoldásban gondolkodnék. Ehhez nem lenne szükséges erős oszlop, mivel a kapu súlyát a kerekek viselnék. A megvezetés szögvason, vagy éppen fél colos csövön történhetne meg, a kapu egyenes vonalú megvezetését egy a kapuhoz hegesztett szögvas, vagy zártszelvény adhatná meg. Ekkor nem lenne probléma a dilatáció okozta méretváltozás sem, korrek kivitelezés során gyakorlatilag egy gyerek is képes lenne becsukni.
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Sajna nem fér el a tólókapu. Írtam az első hozzászólásban is. Nekem is ez jutott először eszembe, de kivitelezhetetlen, mert egyik irányba sincs akkora hely. Az jutott még eszembe, hogy a bástyakerítés oszlopai mögé (mely jelenleg tartja a kapu 1-1 szárnyát), egy-egy jó erős alapokra helyezett vasoszlopot betonoznék le. S a kaput ehhez rögzíteném a jelenlegi megoldással. Így hátrébb jönne egy kicsivel az egész, de legalább erős oszlopokon kapaszkodna. :roll:
Nyáron olyan f*szán beállítottuk, hogy enyhén meglökve a kaput, szépen bekattant a helyére. Most meg... :evil: A párom be sem tudja egyedül csukni, nemhogy bezárni..
Üdvözlet!

Olvasom milyen probléma adódott a nagy kapuval.
Az én véleményem szerint az lenne a jó,ha új oszlopot tennél be ,de gondolom ezt nem nagyon szeretnéd. Az egyik ismerősöm úgy oldotta meg a gondot igaz kis kapunál ,hogy az alsó zsanér nem volt teljesen fixen. Neki 1 méteren belül kb 5 cm szint különbség volt a kiskapunál. Gondolom nálad nincs sok szint különbség csak hullámos a kő.
Az elv. A kapu szárnyra kereket kell tenni ami fut a kövön és át veszi a süly egy részét.A felső zsanér egy derékszögű kör acél ami egyik fele menetes és az kapcsolódik az oszlophoz. Ezzel tudod állítani a távolságot is. A felső zsanér másik része egy cső amit a kapura kell erősíteni és ez megy rá a kör acélra. Alsó zsanér kör acél ami egyik fele menetes ugyan olyan mint a felső és ez megy az oszlopra. De ennek a másik része nem olyan mint a felső zsanéré. Itt a csövet helyettesíti laposvas úgy kel egymás mellé hegeszteni hogy a kör acél közé menjen. Azért kell menetesnek lenni az oszlopon lévő zsanérnak hogy tudjon mozogni egy picit. Az alsó zsanér pedig akár több cm is tud mozogni és csak megvezeti a kaput. A kerék tartja a súlyt.
Küldök képet is remélem tudtam segíteni. Kérdésed van irj.
Üdv Joel.

Csatolmányok

Először is köszönöm az ötletet. Meg kell mondjam valami hasonló bennem is felmerült, de nem fogalmazódott meg teljesen. Egész jó megoldás.
Szerintem nyár elején belefogok, és valami nagyobb volumenű átalakítást teszek. Az udvarból nézve valahogy így festene:

Az a lényege, hogy a talajszint (ami barna vonallal van jelölve) alatti rész, egybe lenne kiöntve betonnal. Így a két oszlop csak együtt tudna elmozdulni.
Most már csak azt kéne tudnom, hogy a vasszerkezet (oszlopok) egymáshoz való hőtágulása jelentős lenne-e. :roll:
Illetve, hogy a vasoszlopokat érdemes-e rögzíteni a betonoszlopokhoz, vagy inkább hagyjam szabadon, hogy télen a beton ne húzza meg egyik irányba sem.

Kép
dhcodoki írta: Most már csak azt kéne tudnom, hogy a vasszerkezet (oszlopok) egymáshoz való hőtágulása jelentős lenne-e. :roll:

Ezt pontosan hogy érted?

Minden a méretezésen múlik. Ha elég erős oszlopokat betonozol be és a betonalap is elég erős, akkor semmi gondod nem lesz a kapuval, nem fogja elhúzni. Az alsó betonba rakott merevítők tetszenek, bár ha elég nagy a betontömeg, elhagyhatók, nem fog tudni mindaddig kimozdulni, míg el nem reped a betonalap, vagy ki nem fordul a földből. Én egy kicsit máshogy csinálnám, az alsó merevítők helyett a tartó oszlopokra húzóirányban - a kapuval ellentétes oldalon - ferde vasat betonoznék le, így az oszlop elhajlásának lehetőségét is meg lehet előzni. A kitámasztó a felső kapupántnál csatlakozna az oszlophoz és 45 vagy 30 fokban menne a földbe (betonba).

Csatolmányok

Igen, jó ötlet.. Akkor meg is van e terv.. :)
Köszönöm a hozzászólásokat.
Akkor jó munkát tavaszra!
Az oldalsó támasztó lábak végét - ami a betonba kerül - hosszában be kell vágni és széthajlítani két oldalra (esetleg ráhegeszteni oldalra álló csapokat, erős átmenő rozsdamentes csavarokat felfogatni), hogy ne tudjon kicsúszni a betonból. Lehet még a betonban lévő végét elhajlítani, akkor sem tud kicsúszni.
Néhány ötlet:

Csatolmányok

Igen-igen, pont ezen gondolkodtam..
köszönöm
Hát így biztos nem sikerül !!
Zöldár írta: Hát így biztos nem sikerül !!


Miért is???
dhcodoki írta: Tisztelt ezermesterek!

Szeretném átalakítani az udvarom nagykapuját. Nagysúlyú, vaskeretes, kétszárnyú, fával borított kapuról van szó. Télen, nyáron mindig problémás a becsukása, mert mindkét oldalon, rosszul megalapozott bástyakerítés van. Több centimétert mozog, így sok szenvedés van a kapu nyitásakor, zárásakor. Arra gondoltam, hogy középről kiszedem a zárat (kis átalakítással esztétikusan meg lehet oldani), majd összehegesztem. Így csinálok belőle egyszárnyú kaput. Mivel elég súlyos, ezért a kapu egyik végére raknék kereket.
S most jön a kérdés: A kapu alatt/előtt lévő térkőben van egy kis hullám. A kocsi kissé kijárta. (A térkő alatt is rossz az alap) Nem vészes, de messzebbről észrevehető. Hogy tudnám megoldani ezzel az egyszárnyas, kerekes megoldással, hogy nyitáskor/záráskor a kapu ne feszüljön, ne mozgassa a pillért. Ugye itt arra gondolok, hogy a kerék az enyhe hullámokon fog gördülni, s megfeszül az egész. Fel kell szednem a térkövet, s újra lerakni stabilabb alapokon, hogy sík legyen, vagy van más megoldás?? :roll:

(tolókapunak nincs hely)


Ha esetleg a kerekes megoldás mellett döntene én innen szoktam ipari kerekeket berendelni... mindig hazai termékeket forgalmaznak jó minőségben
14 hozzászólás Oldal: 1 / 1

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Google [Bot] valamint 10 vendég