Ezermester Fórum

Építés, építkezés, lakásfelújítás, belső munkák, fürdőszoba, konyha, WC.
13 hozzászólás Oldal: 1 / 1
Üdvözlök mindenkit!
következő lenne a problémám. A házam korábbi tulajdonosa és építője a ház alá álmodott meg egy kétállásos garázst, amit ő kazánháznak használt, autó soha nem állt lenn.
A leállással amúgy is probléma lenne, mert a garázsfeljáró lejtését majdnem 20 fokra csinálták, tehát nincs az a normál tengelytávú autó amivel le lehetne állni, mert felakad az autó közepe, vagy ha valamilyen módon sikerülne a fenti részen a problémát áthidalni akkor az autó orra fúródik bele a betonba a lenti részen.
Annak már utána néztem, hogy a maximális lejtés 11 fok lehet, ebben az esetben viszont az utca frontját kellene kimélyítenem kb 60 cm mélységben.
A telek előtt az úttestig van kb 4-5 méter, illetve a kerítés oldalában nincs járda.
Nem tudom, hogy bele bonyolódjak-e az engedélyeztetési procedúrába (ami azt sem tudom, hogy mivel jár, tervek, engedélyek, illetékek, költségek), vagy megépítsem engedély nélkül, aztán ha valaki kiszúrja és feljelent, kifizessem a bírságot és kérjek fennmaradási engedélyt.
A másik kérdésem arra vonatkozna, hogy ha megcsinálom a feljárót azt térburkolattal szeretném ellátni, ilyen lejtéshez egyáltalán ajánlott-e a térburkolat, mennyire kell aládolgozni?
Volt aki azt javasolta, hogy betonozzam le és arra tegyem a viakolort (ha már betonozok akkor minek a viakolor?).
Vagy elég a hagyományos rétegrendekkel, zúzott kővel a megfelelő rétegrendek betartásával lapvibrátorral kialakított felület?
Pár képet mellékelek, hogy érthetőbb legyen a probléma.

Csatolmányok

Üdv Tancsikusz!
Megmondom őszintén, ennél durvábbat is láttam, a régi szomszédomnak volt ilyen mélységű, de ennél rövidebb lehajtója és tudta használni, ha nem is mindennapi gyakorisággal. A legkomolyabb gondja a kapu kitámasztója volt a bejárat közepén, ha nem jól célozta meg, beleakadt a karterdekli. Persze azt is kényszer szülte és nem is volt túl praktikus megoldás, főleg hogy fölötte volt az erkély, és a kisbusza teteje beleakadt, ezért nem tudott vele a garázsba beállni, csak a lehajtóra. Személygépkocsival és a púpos áruszállítóval le tudott menni. A képeket nézegetve a bejáratnál lévő betoncsík lehet a nagy ellenfél.

Ilyen lejtésnél nem ajánlom a hagyományos térkő lerakási technológiát. Lehet betonágyba is rakni térkövet, csak nem sóderágyba rakod a térköveket, hanem finom - kis szemcsenagyságú - földnedves betonágyba és a végén locsolod be óvatosan, amikor már le lett rakva a térkő. Finoman, nehogy a víz kimossa a betonréteget. A földnedves betont is tömöríteni kell a lerakás előtt és közvetlen a térkő lerakása előtt enyhén belocsolni, de csak addig, amíg megtartja a tömörségét az ágy, nem szabad "megfolynia". A betonréteg vastagságát úgy kell beállítani, hogy kibírja az autó súlyát, ne repedjen meg. A térkövek közeit nem homokkal, hanem homok-cement keverékkel töltsd ki és azt a végén finoman, permetező locsolással több lépcsőben nedvesítsd be.
Eddig megoldható nincs probléma, most már csak a behajtás problémás. Érdemes lenne utána kérdezni a lehajtó létesítésének közterületen, ne legyen gond vele később. Én úgy csinálnám meg a lehajtót, hogy a kapun kívül egy nagyobb kört alakítanék ki a kapu körül (mint egy kagyló), minden oldalról a közepe felé lejtéssel, így oldalról is rá tudsz hajtani és a gyalogos sem töri ki a lábát, ha arra eszi a fene. A lehajtót egész a garázskapuig el lehet vinni és az ajtó előtt közvetlen berakni a vízelnyelőt. Talán így már le tudna menni a kocsid a garázsba, bár az Astra nem egy terepjáró fazon, nekem is ilyen van és fennakad egy durvább fekvőrendőrön is. :evil:
Üdv!

Hát ez a "van is - nincs is" klasszikus példája.
Több mint valószínű, hogy a ház építésekor az utcafrottól 5 m távolságot kellett elhagyni, de azért legyen pince is, és ha már pince, az lehet garázs is. Így lett olyan, amilyen. A térkő egyáltalán nem megfelelő erre, mivel a beton tetején kialakított srég "hegek", ripacsok gyakorlatilag télen a feljárón való felhajtást tennék lehetővé jeges időszakban. A környéken, ahol lakom elég sok ilyen "megoldás" létezik, és elég rendes gumifüstőt képes generálni, de ennek áthidalására még nem találkoztam semmiféle pótmegoldással. Jó magyar szokás szerint: Ez van, ezt kell szeretni.
Ha nem kerül engedélyeztetésre, és ebből baleset származik, akkor annak minden költsége rád hárítódik, és az többe fájhat.
Tévedés, hogy a viakolor alá nem kell betonozni, sőt, annál inkább, mivel maga a térkő pusztán a felületet adja, az alatta lévő réteg a teherhordó. Ezt szokás még zúzott, tömörített kővel kiváltani, de ez általában vastagabb rétegben, mintha betonozott réteg lenne.

Ha jól mértem fel az arányokat és számoltam, akkor kerítés előtt mintegy 1.2-1.5 méterrel kell elkezdeni a mélyítést, a szükséges 11 fokos lejtés kialakításához. Azaz nem szabad elfeledni, hogy az így burkolt és fedett területek tetőhöz hasonlatosan működnek, tehát szikkasztót érdemes nemcsak a végén, de közben is alkalmazni, vagyis egy zúzott köves bejáró, megfelelő támfal oldallal jobb megoldás lehet, gondolva a mostanság nem is túl ritka esővízszerű zivatarokra.
Gzdasági kérdés lehet, melyik gazdaságosabb és olcsóbb kivitezeni, mivel földmunka is lesz bőségesen.

További szép napot!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
A gumifüstölős megoldásra van egy jó gyakorlati megoldás, orral kell beállni a garázsba fronthajtású autóval. Kifelé menet a hajtott kerékre kerül a nagyobb súly, nem pörög, nem fűstől a kerék. 8)
A gumifüstölés elkerülése érdekében én téglalap formájú viacolort raknák úgy hogy középről két oldalra kicsit ferdén raknám (mint a képen a csíkozás a betonban)
és miden sor felső részét kicsit megemelve hogy egy kis fogazat keletkezzen. Ezt persze úgy lehet elérni hogy alá kell betonozni és ragasztóba kell rakni a viacolort. Én már töbször készítettem ilyet és bevált.
Ennek csak az a baja, ha hó esik rá, nagyon nehéz letolni róla, a recékbe beül a hó. Elég egy kis olvadás, majd megint fagypont és a jég fogja kitölteni a recéket. A másik, a recéken a gumi tapadása csökken, mert elemeli a kiálló él a kőtől és könnyebben kiforog a kerék, ráadásul egy éles peremen. Volt szerencsém egy nagyom meredek, hasonlóan megoldott úton felmenni fronthajtású autóval, hááát egyikünk sem szerette. Pattogott, csikorgott a gumi, rázta az autót a hajtásláncom keresztül, nem volt épületes érzés.
Tancsikusz,
Minél tovább nézem a képeket, annál inkább az az érzésem, nem is olyan veszélyes a helyzet. A két törést kellene kicsit lágyabbá tenni és menne a dolog. Anyáméknál a felső parkoló kb. 1 autó magasságú és az egész felhajtó nem hosszabb, mint maga az autó. Némi odafigyeléssel az Opellal is fel tudok menni, csikorgás és a kipufogó leérése nélkül.
Plaszlo írta: A gumifüstölős megoldásra van egy jó gyakorlati megoldás, orral kell beállni a garázsba fronthajtású autóval. Kifelé menet a hajtott kerékre kerül a nagyobb súly, nem pörög, nem fűstől a kerék. 8)

Kedves Plaszló!
Távol álljon tőllem a gyengébik nem bántása, de kiváncsi lennék az általad felvázolt vezetési technikát gyakorlatban alkalmazni kényszerülök statisztikai eredményessége? Szerintem egy ilyen megoldás már jogos válóok lehet.
Rampa fűtés, és kész.
Üdv andrás
a GYENGÉBBIK egy b-ért meg Tőllük kérek elnézést
Üdv!

De ha nem sikerül az engedélyt megszerezni, valóban Placi ötlete tűnik a legjobbnak. A felső törést egy szakaszon lankásabbá kellene levésni, míg az alsó részen egy darabot hozzá kellene betonozni, így elkerülhető lehetne a kocsi aljának felkoppanása.

Számításnál mindenképp a kocsi tengelytávolságát, és a küszöb aljának talajtól mért távolságát kellene figyelembe venni. Viszont a térkő egyáltalán nem, vagy csak kivételes esetben rakható le tartósan ilyen kicsúcsosodásokkal teletűzdelt formában. Minden más esetben a csúcskő, mivel oldalirányban is kap terhelést, ki fog mozdulni.

További szép napot!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
siposs andrás írta: Kedves Plaszló!
Távol álljon tőllem a gyengébik nem bántása, de kiváncsi lennék az általad felvázolt vezetési technikát gyakorlatban alkalmazni kényszerülök statisztikai eredményessége? Szerintem egy ilyen megoldás már jogos válóok lehet.
Rampa fűtés, és kész.
Üdv andrás

András, ha a 80 éves anyám fel és le tud hajtani egy ilyen meredek felhajtón, talán a gyengébbik nem más jeles képviselői is abszolválni tudják a feladatot. Igaz nála lefelé szélesedik a felhajtó és így nincs az a nyomasztó oldalfal rettegés, amit meg tudok érteni. De jöhet a jól bevált módszer, Anya megáll a ház előtt és kiszáll, Apa bepattan a kocsiba és lesegíti az autót a garázsba (visszafelé fordítva). :wink: 8) 8)
Nem egyszer láttam ilyen megoldást, a kényszer nagy úr! :lol:
De még nem hallottuk ebben a fordulatban Tancsikusz véleményét. Sokat segítene, ha a kaput és ezzel a feljáró végét ívesen ki lehetne szélesíteni, a felhajtást optikailag is sokat segítené a kiszélesedő feljáró és jótékony hatással lenne a túlfeszített idegrendszerre. Nem utolsó sorban kicsit ívben rákanyarodva a lejáróra, meghosszabbítaná az utat, kissé enyhítené a lejtést. Ezt meg igazán szépen ki lehetne rakni térburkoló kővel, egészen impozáns lehajtót lehetne kialakítani belőle.
Üdv Mindenkinek!
A vélemények alapján a viakolort hanyagolni fogom, beton lesz a megoldás valamilyen érdesítéssel.
Az önkormányzat építésügyi irodáját telefonon felhívtam és azonnal elkezdődött a tologatás ("nem hozzám tartozik, nem tudom, még nem merült fel ilyen probléma soha sem").
Amennyire látom ebben a hivatalban sem hozzáértő emberek kapnak fizetést.
Sajnos még nem volt időm kimérni a dolgokat, de úgy látom, hogy a hely elég lesz akár a kagyló alakú beálló kialakításhoz is, csak az akadálymentesített járda helyét kell megfelelő lejtéssel kialakítani a kerítés mellett.
Valószínűleg egy vízszintes törést alakítok ki a kapu vonalába, hogy tolókaput építhessek be, illetve hogy aki belép a telekre télen, nehogy egyből a garázsajtót fejelje le egy ónos esőben.
Üdvözlök mindenkit!
13 hozzászólás Oldal: 1 / 1

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Google [Bot] valamint 23 vendég