Ezermester Fórum

Építés, építkezés, lakásfelújítás, belső munkák, fürdőszoba, konyha, WC.
73 hozzászólás Oldal: 3 / 5
Úgy emlékszem, hogy még a Nagyapámtól kaptam a következő tanácsot a fából készült, kültéri építmények, bútorok karbantartásával kapcsolatosan. MINDEN ÉVBEN AJÁNLATOS LEÁPOLNI A FÁBÓL KÉSZÜLT ÉPÍTMÉNYEKET. És ezt Ő be is tartotta. A fa kerti bútorokat is, attól függetlenül, hogy téli időszakot fedett helyen vészelik át, a tavaszi kiköltözéskor mindig leápolom Hardwood Sealer olajjal.
Üdv
A mai modern lazúroktól kicsit többet vár az ember. Egy minőségi lazúrnak 3-5 évet ki kellene bírnia átkenés nélkül. Nehezen tudom elképzelni, hogy egy magasabb ház tetőszerkezetének látszó részeit minden évben felállványoz a tulaj és lekezel faápolóval. Ma már erre kevés embernek van ideje.
A kerti bútorok más tészta, nem kell állványozni hozzá és általában nem lazúrral, hanem viasszal, vagy olajjal ápolják, ami természetesebb kinézetet ad a fának.
Én egy olyan faházat szeretnék fából építeni,ami teljes mértékben lakható,ideális otthon.
Arra gondoltam hogy 30nm-es lenne,és nyáron kezdeném felépíteni,beköltözni,szigetelni meg csak a tél elött,ha lesz egy kis lóvé.
Van esélyem megépíteni kb 1millió forintból? Asztalos vagyok,így a munkát magam csinálnám.. csak az anyag stb ....
Köszi előre is. Érdekelne van-e valakinek ilyen,és ha igen milyen tapasztalati vannak.
Nem értelek, ha asztalos vagy, neked kéne a legjobban tudni az anyagárakat. Gondolom van valamilyen terved, abból ki tudod számolni az anyagmennyiséget és ebből meg az árakat.
Milyen rendszerű házat építenél, könnyűszerkezetest, vagy gerendaházat? Egyébként van tapasztalat, egy jól megépített faházban ugyanúgy lehet élni, mint egy téglaházban.
Az anyagárat persze ki tudom számolni,ami a fa része! De hogy mennyi,és milyen hőszigetelőanyagot kell tenni bele azt nem annyira tudom!
Én arra gondoltam,hogy lennének gerendák,arra kívülről deszkaborítás,belülről kőzetgyapot aztán gipszkarton.... csak kellene még valami
a beázás ellen ,meg a pára ellen is stb...ezért kellene tanács,tapasztalat. Könnyűszerkezetes is lehet,nem tudom melyik az olcsóbb!
Kösz
Rengeteg jól használható anyagot találsz az interneten, csak írd be a Google-ba, hogy könnyűszerkezetes faház, vagy gerendaház. Érdemes átnézni, rengeteg olyan infót kapsz, ami hasznodra lehet az építésben. Itt ezeket leírni napokig tartana.
Szigetelés a gerendák között általában 10-12 cm kőzetgyapot szokott lenni (gerendák vastagsága szerint), ami jó hangcsillapító, hanggátló anyag, tűzálló és állítólag nem szeretik a rágcsálók és bogarak, bár már hallottam az ellenkezőjét is. A ház belső oldalát ízlés szerint gipszkartonnal, vagy lambériával tudod burkolni, de a belső burkolat alá párazáró fóliát kell tenni, hogy ne tudjon a szigetelésbe behatolni a pára, mert rontja a szigetelési jóságát, az egyéb problémák mellett. A külső burkolat az esetek többségében OSB lap, amit kívülről polisztirol táblákkal szigetelnek le (Dryvit). Ez is legalább 10 cm-es réteget jelent és ezt már lehet vakolni, vagy akár kívülről is lambériázni. Ide vastag, időjárásálló lambéria kell, a beltéri vékony lambéria hamar tönkremegy. A külső felét a háznak azért kell még szigetelni, mert a tartógerendák sokkal rosszabb hőszigetelők mint a kőzetgyapot, így hőhidassá válik.
Beázás ellen külön nem kell védeni, a vakolt hőszigetelőréteg védi, meg a tető megfelelő mértékű túlnyúlása. A tető hagyományos felépítésű, ha a felső, tetőteret is lakni szeretnéd akkor a tetőszerkezetet is hőszigetelni kell, ha nem, elég a födémet felülről. Ide általában két rétegben fektetett 2x10 cm üveg vagy kőzetgyapotot szoktak fektetni. Kicsit körülnézel a fórumon, ezeket a témákat már nagyjából megtárgyaltuk. A tető héjalása bármi lehet, de ügyelni kell a megfelelő kiszellőzésre és a szarufák teherbírására.
Ami nagyban különbözik a könnyűszerkezetes és a hagyományos téglaházak között, az a hanggátlás és a hőtartó réteg hiánya. Megfelelő vastagságú kőzetgyapot szigeteléssel az áthallás nem rosszabb mint a téglaháznál, de a vastag téglafal hőtartó, hőkompenzáló hatását nem lehet mivel pótolni. A könnyűszerkezetes ház hamar felfűthető, de egy egyszerű szellőztetéssel is hamar kihűthető. A téglában elraktározott hő egy szellőztetés után hamar visszafűti a házat, míg a könnyűszerkezetesnél ezt a fűtőrendszernek kell zömmel pótolnia. Ugyanez a hátrány nyáron is jelentkezik, amikor hamarabb átmelegszik a ház. A nyári gyors átmelegedésre jó megoldás a cellulóz szigetelés, itt a gerendák közét impregnált papírőrleménnyel töltik ki légmentesen, ami sokkal később melegszik át, mint a hagyományos hőszigetelőanyagok.
A faház alapozásánál nagyon alaposan kell elkészíteni a vízszigetelést, hogy ne korhassza el idővel a tartóelemeket. A külső burkolást is úgy kell megoldani, hogy a fa szerkezetbe vagy alá ne kerülhessen víz, illetve ne tudjon megállni alatta.
Röviden ennyi, a többit a neten fellelhető anyagokból össze tudod rakni.
Rendben,köszönöm a segítséget,további hozzászólásokat,és tanácsokat vagy tapasztalatokat szívesen hallgatok.
Köszönöm!
A híreket hallgatva eszembe jutott még valami. Rengeteg tűzeset van mostanában, véletlenül kigyulladó házak, vagy direkt felgyújtottak. A faház ebből a szempontból különösen veszélyes. Bár a faházban maga a faanyag a szép, de érdemes úgy felépíteni, hogy egy esetleges tűzesetnél legyen időd kimenekülni, vagy oltani. Én a két szintet kőzetgyapottal és tűzálló gipszkartonnal szigeteltem le, illetve választottam el. Egyébként is ajánlatos fafödémet hőszigetelni akkor is ha fölötte lakótér van, nem szalad annyira fel a meleg. Bár nagyon drága a kőzetgyapot, de talán nem ártana kívülről is ezzel, vagy üveggyapottal szigetelni a házat. Ha belül gipszkartonozól, mindenképp tűzálló gipszkartont használj, abban üvegháló is van, nem roskad meg olyan hamar a forróságtól.
Kedves Fórumozók!

Gerendaházban lakunk, 7 éve épült, amikor lekenték (vagy fújták, már nem emlékszünk) elég vastagon lenolajjal. Utána lefestették vastaglazúrral, majd rá két évre nagyon gyenge csiszolás után újra lefestették két rétegben jó vastagon vastaglazúrral. Sajnos a festék nagyon sok helyen lepergett, van, ahol csíkokban lehet lehúzni, míg máshol kaparni kell. Sok helyen, ahol már nincs festék, penészedik is a gerenda, egyelőre remélhetőleg csak felületi penészről van szó. Rengeteg festővel, faipari mérnökkel, gyártókkal és forgalmazóval beszéltünk, senki nem tud tanácsot adni, mivel lehetne a még mindig lenolajas felületet festeni. A ház ugyanis elég sok helyen még tiszta lenolaj, ragad, sötétebb, mint ahol már kiszáradt. Talán a vastaglazúr miatt nem tudott kiszáradni, vagy alapból nem tűnik el soha a lenolaj, nem tudjuk. Mindenesetre most hőlégfúvóval és spaknival lekapartuk az egész házról a festéket, és keresnénk, hogy mivel lehetne kezelni, hogy ne járjunk így megint. A kérdésem: lehet-e bármivel kiszedni vagy oldani a lenolajat, mit érdemes gerendaházra kenni, és egyáltalán, mi az, ami erősen lenolajas fenyőbe beszívódik. Van, aki vizes bázisú anyagot ajánl, van, aki oldószerest, próbáltunk növényi alapú bioolajat (német termék), van, aki a vékonylazúrra esküszik, msát azt mondja, legyen megint vastaglazúr, de vékonyan kenve. Az biztos, senki nem tudja, amit ajánl, az megmarad-e (az elég drága olaj nem szívódott be, gyakorlatilag szivaccsal letörölhető). Mostam már mosószeres vízzel, a kromafág meg se mozdította a lazúrt, legutóbb lakbenzinnel kezdtünk egy kis részt áttörölni. Ha van valakinek tapasztalata vagy biztos ötlete, nagyon örülnénk.
Üdv!

Félő, hogy ez a próbálkozás kissé sziszi-fuszi lesz.
Magát a nyers lenolajat alapozásra használni, hát elég ... munka. Alapvetően félolajjal kellett volna, amely lenolaj-lakkbenzin 2-1 arányú keveréke. A cél az, hogy a fa belső részeibe minél könnyebben legyen képes beszívódni az olaj. Alaphelyzetben a fel nem szívódott olajat vissza kell törölni. A lekkbenzin nagyban elősegíti, hogy aolaj a fa mélyebb rétegeibe is képes legyen bejutni.

A lenolaj egyfajta pórustömítő a lazúr számára, megfelelő védő festékréteg csak 24 óra száradást követően vihető fel . A nagy, széles rétegekben lepergő lazúr éppen a nem megfelelő fogadóalapra a bizonyíték. Amíg az alap nem megfelelően előkészített, addig nincs értelme a festésnek. A ragacsos bevonat voltaképpen a lenolaj kezelése során az anyagban lévő, visszamaradt egyéb vegyi anyagok, illetőleg a felületbe be nem szívódott olajból jön létre az oldószer elpárolgását követően.

Sajnos közben eltelt 7 év. Én legmegbízhatóbbnak továbbra is a lakkbenzint ajánlanám, esetleg pisztollyal lefújva a felületet, néhány perces várakozást követően egy puha, tiszta ronggyal történő áttörlés, több alkalommal. Ha egy fél nap elteltével nem fog és ragad a felület, akkor következhet a próbafestés, pozitív eredmény esetén a teljes felület festése.

Sajnos mindezekre 100% garanciát adni képtelenség, sem azt, hogy valóban működni fog. A rossz minőségű, hozzáértés nélkül végzett munka mindig legalább kétszer annyiba kerül, mint a drága, alapos szakemberrel végeztetett egyszeri kezelés.
Végezetül: a lenolaj nem csodaszer. Bár a felületbe ivódva védi azt, de a benne található vizet nem szorítja ki. A penészedést elsősorban az adott részben fában megjelenő víz "táplálja", így olyan anyagot érdemes itt használni, ami a rostokban lévő vizet kiszorítja, vagy szerkezetileg megköti. Ilyen pl a Woodfix. A penészgátlók vagy eltávolítók megpróbálják magát a gombát megölni, de az okot, mint olyat, nem szüntetik meg. Érdemes lenne abban is vizsgálódni, mi okozhatja itt nedvesedést, lévén a gerendaház homogén anyagnak tekinthető, hőhíd itt nem okozhatja a fenti problémát.

Remélem tudtam segíteni, remélhetőleg későbbiekben beszámolsz a fejleményekről.
További szép napot!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Sok család él nehéz körülmények között. A „Jövőt teremtünk!” program az ilyen családok számára adhat egy új lehetőséget egy élhetőbb környezet megteremtésére. 5 család versenyzik, hogy otthonaikat újjáépítsék, átalakítsák, hogy teljesebb életet élhessenek. https://www.facebook.com/ErsteBankHU/ap ... 8249627819
Jó napot mindenkinek!

Kerti szerszámtárolót szeretnék építeni. Én egy 3,5x3 méteres betonalapra szeretném elkészíteni,de ez még nem fix. Most épül a házam,és a szakemberek olyan betonalapot készítenek amilyet kérek. De azért szeretném,hogy kényelmesen elférjenek benne a szerszámok,a fűnyíró,meg télre mondjuk 2 kerékpár is.Magasságra kb.2,2 meset gondoltam.
Hány oszloptartót érdemes használnom hozzá?
Milyen faanyagokból érdemes választanom a vázhoz? Kell -e esetleg gonbaölővel kezelnem?
Én 10x10 cm es tartógerendára gondoltam. A keresztgerenda is legyen 10-es,vagy az lehet esetleg más? Külső borítást azt lambériával gondoltam borítani. A tető Osb lap+bitumenes zsindely. Egy irányba lejtő. Rakjak e ereszt,vagy az fölösleges?
Az ablakot majd plexiből szeretném,gondoltam,hogy majd sziloval beragasztom. Ajtó ötletet is várok,ha esetleg valakinek van valami praktikus ötlete. Készen vegyem,vagy azt is megtudom én csinálni? Nem kell hogy ablak legyen az ajtón.
Esetleg rajzot is szívesen fogadnék.


Minden segítséget, linket köszönettel várok!
Előre is köszönöm mindenkinek!
Üdvözlettel: tamasjani
Igazán Jmedvegy kolléga lenne a fő tanácsadó famegmunkálási dolgokban, de lehet most nem ér rá. Néhány ötlettel talán hozzájárulhatok a gondolkodáshoz.
Az alap teteje lehetőleg a föld felett legyen legalább 10 cm-el, hogy kimagasodjon a földből. Ez mindenképp jó lesz a talajnedvesség ellen, ha a faanyag nincs közvetlen a föld közelében.
A fa szerkezetet úgy alakítsd, hogy a fal ne legyen beljebb a beton szélénél, mert akkor a rácsapó eső befolyhat alá. Tehát a külső borítása már az alap szélénél kijjebb legyen. Így a víz le tud folyni, vízorral a visszafolyás megakadályozható.
Faanyagként a sima fenyő is megfelel, kezelni mindenképp szükséges még beépítés előtt.
Szerintem 6 oszlop elegendő lesz, a rövid oldalon csak a sarkokban, a hosszabban középen is. A szerkezetet a 10x10-es gerendákból építsd meg, a tetőt tartó szarufák lehetnek 15*5-ös gerendák is. Ezeket általában 80-90 cm-re szokták rakni egymástól.
Ereszt mindenképpen szerelj fel és a csapadékvizet vezesd el a háztól, vagy gyűjtsd össze, de semmiképp se folyjon a tetőről a falakra.
Az ablakot normál bukó-nyílóval oldanám meg, a nyári melegben jól jöhet, ha tud szellőzni a ház.
Azt, hogy mit tudsz megcsinálni, azt neked kell tudnod. Ha bizonytalan vagy benne, inkább vegyél kész ajtót.
Üdv!

Nem lehet, sajnos biztos.
Annyit azért ajánlanék, hogy 10*10 gerenda kissé vastag ehhez a mérethez, bőségesen elegendő a 10*5 vagy csupán a 5*5 méretű rigli fa, bár ekkor a 4/3 arányú sűrítés mindenképpen indokolt lenne.
A váz készülhet önhordó keretekből is, akárcsak az amerikai házak legtöbbjénél, ahol a sarkokban lehet oszlop erősítéssel egymáshoz rögzíteni néhány állványcsavar segítségével.
A tervek tekintetében van ebben a topikban is jó néhány "terv" vagy megvalósítási ötlet, érdemes azokat is átböngészni, a projekt megvalósításáig még van néhány hónap hátra.

További szép napot!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Nagyon szépen köszönöm a segítséget! Hasznos dolgokat olvastam. Ha még kérdésem merülne fel,remélem kapok segítséget!
B.Ú.É.K.
73 hozzászólás Oldal: 3 / 5

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 65 vendég

cron